עמוד:51

מערת אלטאמירה מייצגת את המפגש בין הטבע לאדם והיא ממצא נדיר המעיד על גדולתה של הרוח האנושית . שחזורהּ מעלה שאלות שמעסיקות את האדם בעידן המודרני : כיצד מיישבים את הדילמה בין שימור ובין התערבות אנושית ? אם אנחנו עלולים לשנות ואפילו להרוס נופים ויצירות תרבות, כשאנחנו צופים בהם או חוקרים אותם, האם עלינו להניח להם ? והאם יש הבדל בין מקור ובין העתק נאמן במדויק למקור ? מקור או העתק ? מערת אלטאמירה נסגרה לציבור הרחב בשנת 1977 משום שהתיירים הרבים שפקדו את המערה, והלחות שחדרה אליה עם חשיפת הפתח העלו את שיעור הפחמן הדו - חמצני, והציורים החלו להתכסות במעטה ירקרק . כך התגלית העולמית שמשכה אליה המוני מבקרים הלכה ונהרסה . המערה חצתה את כושר הנשיאה שלה, כלומר את הכמות המרבית של מבקרים שיכולים להיות בה בזמן נתון בלי לפגוע באוצרותיה . כיום רק מדענים וחוקרים מורשים להיכנס למערה . כדי למנוע את הפגיעה בציורים הוחלט לייצר "תחליף" – העתק מדויק למקור – מערה זהה שתהיה פתוחה לקהל הרחב, בעוד המערה המקורית תיסגר . ואכן נחצבה מערה בסמוך למערה המקורית, וציורי הקיר הועתקו בעבודת שחזור מדויקת תוך כדי שימוש בצבעים טבעיים שהופקו מצמחים ומינרלים בהרכב זהה לצבעים המקוריים . המערה המשוחזרת נפתחה לקהל בשנת 2001 לצד מוזיאון האדם הקדמון . מוזיאון האדם הקדמון באלטאמירה וההעתק של המערה הוכרזו כאתר שימור של אונסקו ( צילום : EQRoy / Shutterstock . com ) 51

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר