עמוד:9

התיחום בין ישראל לרשות הפלסטינית נחשב לנקודת מחלוקת מרכזית במרחב, המפלגת בין ישראלים לפלסטינים, בין ישראלים בעלי עמדות פוליטיות שונות ובין ישראל לעולם הערבי . מעמדו הסופי של השטח טרם נקבע . כיום חלקם הגדול של שטחי יהודה ושומרון נמצאים בניהול אזרחי ו / או ביטחוני של מדינת ישראל, ואילו חלקם האחר נמצא בניהול מלא או חלקי של הרשות הפלסטינית . A הרשות בשטחים המסומנים כשטחי הפלסטינית אחראית לביטחון הפנים ולניהול החיים האזרחיים . בשטחים המסומנים B הרשות הפלסטינית אחראית כשטחי לניהול החיים האזרחיים, וישראל אחראית לביטחון . הגבול בין ישראל למצרים הוא גבול שנקבע בהסכם השלום בין - לאומי מוסכם מה - 26 במרס 1979 . בעשור האחרון ישראל ביצרה את הגבול כדי לעצור הסתננויות של מהגרי עבודה לא חוקיים ומבקשי מקלט . קו הגבול בין ישראל ללבנון נקרא "הקו הכחול" . הוא נקבע לאחר נסיגת צה"ל מלבנון בשנת ,2000 בהסכמת ישראל והאו"ם בלבד, ללא הסכמתה של ממשלת . לבנון, ולכן אינו מוגדר כגבול מוסכם גְּבוּלוֹת | אהוד בנאי הוּא כְּבָר לֹא כָּל כָּךְ צָעִיר, יוֹתֵר מֵחֲמִשִּׁים וְהוּא עוֹבֵר זְמַנִּים קָשִׁים . נִלְחָם עִם הַשָּׁכֵן הָעַצְבָּנִי עַל הֶחָצֵר כָּל אֶחָד אוֹמֵר לָמוּת, אֲבָל אִתְּךָ אֲנִי לֹא מְדַבֵּר . הוּא לְגַמְרֵי לֹא שָׁקֵט, חַי עַל הַקָּצֶה אַף פַּעַם לֹא יוֹדֵעַ מָה הוּא בְּעֶצֶם רוֹצֶה מְקַלֵּל וּמִתְנַצֵּל, מִשְׁתּוֹלֵל וּמִתְקַפֵּל הוּא בּוֹכֶה לְבַד בַּלַּיְלָה, כְּשֶׁאַף אֶחָד לֹא מִסְתַּכֵּל . קָם כָּל בֹּקֶר וְרוֹאֶה שֶׁהַלַּיְלָה מִתְמַשֵּׁךְ לֹא זוֹכֵר מֵאֵיפֹה בָּא וְעַכְשָׁו לְאָן יֵלֵךְ מִתְהַפֵּך מִצַּד אֶל צַד, קָרוּעַ מִבִּפְנִים מְבֻלְבָּל וּמְפֻצָּל, הוּא חַי עַל כַּדּוּרִים . אֵין לוֹ זְמַן לָשֶׁבֶת, לֶאֱכֹל כְּמוֹ בֶּן אָדָם אֶת הַכֹּל הוּא שָׂם בְּפִתָּה, טָס בַּכְּבִישׁ לִפְנֵי כֻּלָּם עוֹקֵף מֵהַיָּמִין, אַחַר כָּךְ שׁוֹבֵר לַשְּׂמֹאל הָיָה רוֹצֶה לְהִתְיַשֵּׁר אֲבָל כְּבָר לֹא מַמָּשׁ יָכוֹל . בֵּינִי וּבֵינְךָ, בֵּינֵינוּ לְבֵינָם בֵּין חֹשֶׁךְ לְאוֹר, בֵּין יַבָּשָׁה לְיָם בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל, בֵּין הַמָּתוֹק לַמָּר בְּלִי גְּבוּל, אֵין גְּבוּל לְשׁוּם דָּבָר . יֵשׁ גְּבוּל לַיֵּאוּשׁ, אֵין גְּבוּל לַתִּקְוָה יֵשׁ גְּבוּל לַשִּׂנְאָה, אֵין גְּבוּל לָאַהֲבָה יֵשׁ גְּבוּל לַמְּצִיאוּת, אֵין גְּבוּל לַחֲלוֹם יֵשׁ גְּבוּל לַמִּלְחָמוֹת, אֵין גְּבוּל לַשָּׁלוֹם . מִדֵּי פַּעַם הוּא נִזְכָּר אֵיךְ כְּשֶׁהָיָה צָעִיר הָיָה חֲלוֹם, הָיְתָה תִּקְוָה בָּאֹפֶק הַבָּהִיר אֲבָל עַכְשָׁו הוּא רוֹאֶה עֲנָנִים שֶׁל חֲרָדָה וְהוּא רָץ מִיָּד הַבַּיְתָה אַחֲרֵי הָעֲבוֹדָה . טָבוּעַ בְּתוֹךְ פְּקָק, חֲסַר אוֹנִים, צוֹפֵר בְּזַעַם מַדְלִיק אֶת הָרַדְיוֹ וְחוֹשֵׁב רַק עַל זֶה, רַק לֹא עוֹד פַּעַם מְעַשֵּׁן כְּמוֹ קַטָּר, דּוֹאֵג לַיְּלָדִים וְהַדֶּרֶךְ אֶל לִבּוֹ כְּבָר רְצוּפָה מַעֲקָפִים . 9

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר