עמוד:9

ט כ נ י ק ה א ל ג ב ר ית א . נ וס ח א ות ה כ פ ל ה מ ק וצ ר ופ יר וק ל ג ור מ ים ב . ש ב ר ים א ל ג ב ר יים הרחבה נתון : 19 = ( 2 – x + 2 ( ) x ) היעזרו בנתון ומצאו את הערך של כל ביטוי מבלי לחשב את הערך של x . הסבירו . | א ( 4 – 2 x ) + 1 | ב 2 x – 4 | ג 2 x | ד ( 1 – x + 1 ( ) x ) דיון חשבו ללא מחשבון : 2 55 – 2 65 א . שני תלמידים חישבו בדרכים שונות את התרגיל : 2 55 – 2 65 . ב . צבי : 200 , 1 = 025 , 3 – 225 , 4 = 2 55 – 2 65 מיכאל : 200 , 1 = 10 • 120 = ( 55 – 65 ) ( 55 + 65 ) = 2 55 – 2 65 הסבירו את דרכי החישוב של שני התלמידים . האם שניהם פתרו נכון ? איזו משתי הדרכים נוחה יותר כשמחשבים ללא מחשבון ? הציעו דרך נוחה לחשב את המכפלה : 79 • 81 ג . חישוב בעזרת נוסחת הפרש הריבועים 2 25 – 2 35 נפרק את הביטוי לגורמים בעזרת נוסחת הפרש הריבועים : 600 = 10 • 60 = ( 25 – 35 ) ( 25 + 35 ) = 2 25 – 2 35 ( בדקו במחשבון אם אכן 600 = 2 25 – 2 35 . ) 1 . 38 • 42 נהפוך את המכפלה להפרש בעזרת נוסחת הפרש הריבועים : 596 , 1 = 4 – 600 , 1 = 2 2 – 2 40 = ( 2 – 40 ) ( 2 + 40 ) = 38 • 42 ( בדקו במחשבון אם אכן 596 , 1 = 38 • 42 . ) 2 . דוגמאות היעזרו בנוסחת הפרש הריבועים וחשבו ללא מחשבון . דוגמה 240 , 10 = 4 . 102 • 100 = ( 2 . 1 + 2 . 101 ) · ( 2 . 1 – 2 . 101 ) = 2 2 . 1 – 2 2 . 101 3 1 2 1 2 2 1 2 - | א 2 12 – 2 18 | ב 2 4 – 2 1 . 4 | ג 2 ( 5 – ) – 2 ( 15 – ) | ד a ak k 16 17 18 9

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר