עמוד:21

שרשרת זהב ( ציר "משפחות ויישובים בראי תולדות א"י במדינת ישראל" בתוכנית הלימודים ) בפרק זה נעסוק במשפחה המורחבת, שהיא מאפיין מרכזי של החברה הישראלית . נלמד על מרכיבי המשפחה המורחבת ועל הקשרים במשפחה המורחבת, ונעסוק בדורות השונים ובקשר ביניהם . בדף השיתוף "דודה סימה" ( עמ' 19 - 20 ) נכיר מושגים שונים שקשורים למשפחה המורחבת, ונספר לחברים מהכיתה על מישהו מבני המשפחה המורחבת שאנחנו קשורים אליו במיוחד . בדף השיתוף "שרשרת זהב" ( עמ' 21 - 22 ) נלמד את המושג "דור" ונעסוק במה שעובר מדור לדור במשפחה . דרך הסיפור "קערת העץ", שנמצא בחוברת הטקסטים ( עמ' 60 ) , נעסוק ביחס אל המבוגרים, הקשישים . ההיכרות של הילדים עם עולם הקשישים היא בדרך כלל רק באמצעות בני משפחה – סבא וסבתא, סבא רבא וכו' . הסיפור יכול להרחיב ולהעשיר את נקודת המבט של הילדים בנושא זה . ניתן להרחיב את הלימוד גם באמצעות מקורות מהמורשת היהודית : "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן" ( ויקרא יט, לב ) . אפשר להסביר את הפסוק הזה בכיתה ולבקש מהתלמידים להביא דוגמאות ליחס מכבד לקשישים . בסיפור "ירוס הולכת לירוסלם" ( עמ' 64 בחוברת הטקסטים ) נעסוק בעלייה לישראל, בהקשר של אחת העליות הטריות ביותר לארץ, העלייה האתיופית . הסיפור הוא תחילתו של ספר באותו שם . עצרנו את הסיפור בנקודה מותחת ומומלץ להשיג את הספר ולקרוא את כולו בכיתה . באמצעות הסיפור נעסוק גם בארצות המוצא של מי שמרכיבים את המשפחה הישראלית . אזרחי ישראל היהודים הגיעו לכאן מארצות שונות – מי מזמן, מי לאחרונה . החֶברה הישראלית היא חברה של עולים חדשים, שהגיעו ממקומות שונים ומתרבויות שונות, ויש לכך השפעה ניכרת על התרבות שלנו . בעזרת המשחק שבץ נא משפחתי ( עמ' 69 בחוברת הטקסטים ) נתנסה בהכרת קשרי המשפחה השונים . במדור "ילדים בכל מיני צבעים" ( עמ' 70 בחוברת הטקסטים ) נפגוש את לוּר, ילדה ערבייה שהמשפחה המורחבת שלה מצד אביה גרה באותו בניין מגורים בחיפה . מפגש זה מְזַמן חשיפה לא רק לדגם של משפחה מורחבת אלא גם למשפחה ערבית . בכיתה ב החשיפה לאזרחי ישראל הערבים נעשית בצורה טבעית, כעובדה קיימת . בשנות הלימוד הבאות בבית הספר תהיה התעמקות בנושא . | 21

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר