עמוד:190

091׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם זַחַל הָאֲרִינָמָל יוֹצֵר גֻמָה בַּחוֹל וּמִסְתַתֵר בְּתוֹכָה . נְמָלִים שֶׁעוֹבְרוֹת בַּסְבִיבָה מַחֲלִיקוֹת וְנוֹפְלוֹת פְּנִימָה, וְאָז הָאֲרִינָמָל טוֹרֵף אוֹתָן . מִגְוַן שִׁיטוֹת צַיִד כָּל בַּעֲלֵי הַחַיִים הַטוֹרְפִים צָדִים אֶת הַדוֹלְפִינִים צָדִים בְּשִׁתוּף פְּעֻלָה . מְזוֹנָם, אֲבָל יֵשׁ לָהֶם שִׁיטוֹת צַיִד שׁוֹנוֹת . הֵם מַקִיפִים לַהֲקַת דָגִים מִכָּל הַכִּווּנִים וְכָךְ לַדָגִים קָשֶׁה לְהִתְחַמֵק מֵהֶם . דַג הָאַבְנוּן נִרְאֶה כְּמוֹ אֶבֶן, וּמִכָּאן שְׁמוֹ . הוּא יוֹשֵׁב בְּשֶׁקֶט וְלֹא זָז . כְּשֶׁדָג חוֹלֵף לְיָדוֹ הוּא מְזַנֵק וְלוֹכֵד אוֹתוֹ . 14 הרחבה מטרה להכיר שיטות ציד שונות ולעורר פליאה וסקרנות כלפי הטבע באמצעות תמונות מרהיבות וסיפורים מעניינים . עמ׳ בחוברת 14 - 15 קוגניטיבי חברתי רגשי חוש - נועי מגוון שיטות ציד עד עכשיו דיברנו על המבנה של איברים שבאמצעותם בעלי חיים משיגים מזון . אבל בטבע יש גם חשיבות רבה לאופן השגת המזון, ולהתנהגות המסוימת של בעל החיים בבואו להשיג את מזונו . כאן נראה כמה התנהגויות מיוחדות . מתבוננים בתמונות וקוראים בקול את קטע המידע ליד כל תמונה . כדאי לעצור אחרי כל קטע מידע ולשאול – מה התכסיס פה ? מה השיטה ? . אחרי שעוברים על כל התמונות אפשר לשאול : איזו שיטה נראית לכם הכי מוצלחת או הכי מעניינת ? וגם : מה משותף לכמה מהשיטות שמוצגות כאן ? תחכום – מחכים שהטרף יתקרב ואז תוקפים . הערות לעצמי הרחבה למורה זחל הארינמל ממתין בתוך גומה שהוא יצר . הוא ממתין לטרף כאשר הלסתות שלו פונות כלפי מעלה . הלסתות הן שני ה"מוטות" הצהובים שבתמונה הקטנה . כאשר נופל פנימה חרק קטן ( לרוב נמלה ) , הארינמל מזריק לו ארס משתק, ובאמצעות הלסתות מפריש אנזימים מפרקים המאפשרים לו למצוץ את גוף הקורבן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר