עמוד:187

פלא טבע מדריך למורה׀ 187 מודלים פדגוגיים E 5 הַשׁוּעָל וְהַחֲסִידָה עַל פִּי אַיְסוֹפּוֹס הַשׁוּעָל וְהַחֲסִידָה הָיוּ יְדִידִים טוֹבִים . יוֹם אֶחָד אָמַר הַשׁוּעָל לַחֲסִידָה : ״אֲנַחְנוּ חֲבֵרִים טוֹבִים כָּל כָּךְ וְאַף פַּעַם לֹא בִּקַרְתְ בְּבֵיתִי . אוּלַי תָבוֹאִי אֵלַי לַאֲרוּחַת עֶרֶב מָחָר ? ״ ״בְּשִׂמְחָה״, עָנְתָה הַחֲסִידָה . ״אָבוֹא רְעֵבָה . ״ לְמָחֳרָת טָרַח הַשׁוּעָל עַל הֲכָנַת הָאֲרוּחָה, אֲבָל הֶחְלִיט לְהִתְחַכֵּם קְצָת . הוּא פָּרַשׂ מַפָּה חֲגִיגִית עַל הַשֻׁלְחָן וְהִנִיחַ עָלֶיהָ שְׁתֵי צַלָחוֹת שְׁטוּחוֹת וּבָהֶן מָרָק חַם . הַחֲסִידָה הִגִיעָה לְבֵיתוֹ שֶׁל הַשׁוּעָל וְהַשְׁנַיִם הִתְיַשְׁבוּ לַאֲרוּחָה . הַשׁוּעָל גָמַע מִן הַמָרָק בְּתֵאָבוֹן רַב, וְאִלוּ הַחֲסִידָה . . . הִיא לֹא הִצְלִיחָה לְהַעֲלוֹת בְּמַקוֹרָה הָאָרֹךְ אֲפִלוּ טִפַּת מָרָק אַחַת . ״הַאִם הַמָרָק שֶׁלִי אֵינוֹ לְטַעְמֵךְ ? ״ שָׁאַל הַשׁוּעָל . ״מממ . . . אֵינֶנִי רְעֵבָה כָּל כָּךְ . וְאַתָה, יְדִידִי, אוּלַי תָבוֹא אֵלַי לַאֲרוּחַת צָהֳרַיִם מָחָר ? ״ ״בְּשִׂמְחָה,״ עָנָה הַשׁוּעָל . ״אָבוֹא רָעֵב . ״ 1 . מַדוּעַ הַחֲסִידָה וְהַשׁוּעָל לֹא אָכְלוּ זֶה בְּבֵיתוֹ שֶׁל זֶה ? 2 . אֵיךְ לְדַעְתְכֶם הֵם יְתַכְנְנוּ אֶת הָאֲרוּחָה הַבָּאָה ? 3 . הָכִינוּ הַצָגָה עַל הַסִפּוּר . לְמָחֳרָת טָרְחָה הַחֲסִידָה עַל הֲכָנַת הָאֲרוּחָה . הִיא פָּרְשָׂה מַפָּה חֲגִיגִית עַל הַשֻׁלְחָן וְהִנִיחָה עָלֶיהָ שְׁנֵי כַּדִים גְבוֹהִים וַעֲמֻקִים וּבָהֶם סָלַט פֵּרוֹת . הַשׁוּעָל הִגִיעַ לְבֵיתָה שֶׁל הַחֲסִידָה וְהַשְׁנַיִם הִתְיַשְׁבוּ לַאֲרוּחָה . הַחֲסִידָה הִכְנִיסָה אֶת מַקוֹרָה הָאָרֹךְ אֶל הַכַּד וְזָלְלָה בְּתֵאָבוֹן אֶת הַסָלָט, וְאִלוּ הַשׁוּעָל . . . הוּא לֹא הִצְלִיחַ לְהַגִיעַ עִם פִּיו אֶל תַחְתִית הַכַּד כְּדֵי לֶאֱכֹל . ״הַאִם הַסָלָט אֵינוֹ לְטַעַמְךָ ? ״ שָׁאֲלָה הַחֲסִידָה . הַשׁוּעָל הִשְׁפִּיל אֶת עֵינָיו וְלָחַשׁ : "אֵינֶנִי יוֹדֵעַ מָה קָרָה, פִּתְאוֹם אִבַּדְתִי אֶת הַתֵאָבוֹן . . . " "חֲבָל, הַסָלָט טָעִים כָּל כָּךְ ! " אָמְרָה הַחֲסִידָה וְהִסְתִירָה חִיוּךְ, וְהַשׁוּעָל קָם בְּחִפָּזוֹן מִכִּסְאוֹ וּמִהֵר לְבֵיתוֹ, רָעֵב . 11 הלומד השלם מטרה הרחבת זווית הראייה של הילדים בנושא התאמת איברים להשגת מזון, באמצעות יצירת ספרות . עמ׳ בחוברת 11 קוגניטיבי הרחבה רגשי הצעה לפעילות נוספת לחפש תמונות של צבים ודגים שיש להם לסתות דמויות מקור ( לכתוב בגוגל : צב ים זיתני, תוכינון, קופסינון ) . להציג תמונה של מקור של צב או דג, לתת לילדים לנחש מי בעל המקור – ואז לחשוף את בעל החיים . מתברר שלא רק לעופות יש מקור . מה לדעתכם יקרה עכשיו ? אחרי שמיעת ההשערות ממשיכים להקריא . • מקריאים עד סוף הטור הימני . מזמינים לשער מה תעשה החסידה : היא תתחשב בשועל ותגיש ארוחה בכלי מתאים ? היא תרצה להעניש אותו על שלא התחשב בה ? ממשיכים וקוראים עד הסוף . • מבקשים לפתוח את החוברות בעמוד 11 ומסבירים שבסיפור שני חלקים, שבכל אחד מהם מסופר על אורח שהוזמן לארוחה . קוראים שוב את הסיפור בקול ( לבחור "שועל" ו"חסידה" מבין הילדים לקריאה בתפקידים ) . לפני שמתחילים מבקשים להרים יד כשמגיעים למחצית הסיפור ( המילים "בשמחה, ענה השועל . אבוא רעב" ) . • ממשיכים בקריאה עד סוף הסיפור ומשוחחים : איך לדעתכם הרגיש השועל כשלא הצליח לאכול את הסלט ? הוא סיפר לחסידה את האמת ? למה ? האם לדעתכם הוא למד משהו מהאירוע הבלתי נעים ? מה הייתם אומרים לשועל אילו פגשתם אותו כשיצא מבית החסידה ? • מזכירים את תכונותיו של השועל בסיפורים ושואלים – האם גם כאן לשועל תכונות שליליות ? מצביעים על הזיקה בין הסיפור לנושא הפרק – הקשר בין איבר האכילה של בעל החיים למזון שלו, ומציינים שכאן השתמש איסופוס באיברי האכילה של בעלי החיים כדי ללמד משהו על התנהגות בין חברים . פעילויות בעקבות הסיפור : • מזמינים שלושה ילדים להציג את המשל : מספר / ת, שועל, חסידה . • כותבים על הלוח : "באותו לילה התקשה השועל להירדם . בבוקר קם והלך לבית החסידה" . מציעים לילדים להמשיך את הסיפור כך שיסתיים בפיוס ובשלום בין הידידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר