עמוד:209

פלא טבע מדריך למורה׀ 209 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם מִח וּ ץ לַכִּתָה אֱיָיל לָמַד אֶת שְׂפַת בַּעֲלֵי הַחַיִים לְאַחַר שֶׁצָפָה בָּהֶם הַרְבֵּה זְמַן . תִרְצוּ לְנַסוֹת וּלְהָבִין אֶת בַּעֲלֵי הַחַיִים ? בַּדֶרֶךְ הַבַּיְתָה, בְּטִיוּל בַּטֶבַע אוֹ בִּישִׁיבָה בֶּחָצֵר – הַקְשִׁיבוּ לַקוֹלוֹת וּצְפוּ בַּהִתְנַהֲגוּת שֶׁל בַּעֲלֵי הַחַיִים . קוֹלוֹת שֶׁל אֵילוּ יְצוּרִים שְׁמַעְתֶם ? מָה לְדַעְתְכֶם הֵם "מוֹדִיעִים" לָכֶם אוֹ לְבַעֲלֵי חַיִים אֲחֵרִים ? הִתְחַלְקוּ לִקְבוּצוֹת . כָּל קְבוּצָה תְקַבֵּל מֵהַמוֹרה מְשִׂימָה : לְהַעֲבִיר לַכִּתָה מֵידָע לְלֹא מִלִים . הַמֵידָע צָרִיךְ לִגְרֹם לִתְגוּבָה שֶׁל יַלְדֵי הַכִּתָה . צְמָחִים, בַּעֲלֵי חַיִים וּבְנֵי אָדָם יוֹצְרִים קֶשֶׁר . הַתִקְשֹׁרֶת חֲשׁוּבָה מְאוֹד לְהִשָׂרְדוּת שֶׁל יְצוּרִים . יֵשׁ מִגְוָן רָחָב שֶׁל דְרָכִים לְתִקְשֹׁרֶת : רֵיחַ, צֶבַע, צוּרָה, תְנוּעָה, צְלִיל . בְּכָל הַדְרָכִים יֵשׁ מִי שֶׁמַעֲבִיר מֵידָע וּמִי שֶׁקוֹלֵט אֶת הַמֵידָע וּמֵגִיב . 33 הסבר הרחבה מטרה להתנסות במחקר התנהגותי באמצעות ניסוי הקשבה . עמ׳ בחוברת 33 הערות לעצמי הצעה לפעילות נוספת • משחקים ב"משחק התקשורת" . להכין מראש עבור הילדים פתקים עם משימות . ילדים מתנדבים יקבלו פתק, ויציגו בפני הכיתה את המסר שכתוב בו . כל מסר יועבר בשפה שונה : הבעות פנים, תנועות גוף, מגע, קול . שאר הילדים ינסו לפרש את המסרים . דוגמה לפתקי משימה : * הראו לכיתה בעזרת תנועות גוף בלבד : אני רעב \ מצאתי המון אוכל \ תיזהרו, יש שם טורף . • כסיכום משעשע לנושא התקשורת, משמיעים את השיר "אבניבי" בביצועו של יזהר כהן . חושבים יחד באיזו שפה אהוד מנור כתב בשיר . כותבים משפט מהשיר על הלוח ורואים שאחרי כל הברה הוא הוסיף את האות בי"ת, ואם נוריד את כל הבי"ת נוכל להבין את השפה שלו . קוגניטיבי חברתי רגשי חוש - נועי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר