עמוד:208

802׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם סִפּוּרוֹ "אִמָא, אַתְ דוֹרֶכֶת עָלַי . . . " שֶׁל חוֹקֵר אֱיָיל בַּרְטוֹב – צַלַם טֶבַע שֶׁמֵבִין אֶת שְׂפַת הַחַיוֹת אֱיָיל אָהַב בַּעֲלֵי חַיִים מִגִיל צָעִיר מְאוֹד . הוּא גָדַל בָּעִיר רְחוֹבוֹת, וּבְכָל רֶגַע פָּנוּי יָצָא אֶל הַפַּרְדֵסִים וְהַשָׂדוֹת שֶׁמִסָבִיב לָעִיר . אֱיָיל טִיֵל בַּחוּץ וְהִקְשִׁיב . . . בְּכִתָה בּ' כְּבָר יָדַע לְזַהוֹת אֶת קוֹלָן שֶׁל הַצִפּוֹרִים הַמְקוֹמִיוֹת : בֻּלְבּוּל, יוֹנָה, דְרוֹר, בַּז וְשַׁלְדָג . כְּשֶׁגָדַל וְטִיֵל רָחוֹק יוֹתֵר מֵהַבַּיִת, הוּא לָמַד לְהַכִּיר גַם אֶת קוֹלָם שֶׁל הַתַנִים וְהַשׁוּעָלִים . בְּכִתָה ד' אֱיָיל שָׂם לֵב שֶׁהוּא מֵבִין מָה חֵלֶק מִבַּעֲלֵי הַחַיִים "אוֹמְרִים" זֶה לָזֶה . מַמָשׁ מֵבִין ! הוּא הֵבִין אֵיזוֹ צְרָחָה שֶׁל בַּז אוֹמֶרֶת "אֲנִי מֵבִיא אֹכֶל", וְאֵיזוֹ קְרִיאָה שֶׁל שָׁפָן מַזְהִירָה אֶת בַּעֲלֵי הַחַיִים מִסָבִיב שֶׁיֵשׁ טוֹרֵף בָּאֵזוֹר . עַכְשָׁו, כְּשֶׁהוּא צַלַם טֶבַע בּוֹגֵר וּוָתִיק, הוּא גַם "מְצַלֵם בְּעֶזְרַת הָאוֹזְנַיִם" . לְמָה הַכַּוָנָה ? הוּא שׁוֹמֵעַ אֶת קוֹלוֹת בַּעֲלֵי הַחַיִים וּמֵבִין מָה הֵם "אוֹמְרִים" וּמָה קוֹרֶה בַּחוּץ וְאָז רָץ לְצַלֵם . אֶתְמוֹל, לְמָשָׁל, הוּא שָׁמַע צִיוּץ שֶׁל צוּפִית . הוּא הֵבִין שֶׁזוֹ אַזְהָרָה וְזִנֵק לֶחָצֵר עִם מַצְלֵמָה . הוּא לֹא טָעָה . הַצוּפִית הִזְהִירָה אֶת כָּל הַחַיוֹת בַּסְבִיבָה מִפְּנֵי נָחָשׁ שֶׁטִפֵּס עַל הָעֵץ ! הוּא גַם הִצְלִיחַ לְצַלֵם אֶת זֶה ! לִפְנֵי כַּמָה שָׁנִים אֱיָיל הֶחֱלִיט לַחְקֹר אֶת עוֹזְנִיַת הַנֶגֶב – עוֹף דוֹרֵס גָדוֹל וְנָדִיר . הוּא הִנִיחַ מַכְשִׁיר הַקְלָטָה קָטָן לְיַד קֵן שֶׁל עוֹזְנִיָה וְהִקְלִיט בְּמֶשֶׁךְ הַרְבֵּה יָמִים אֶת כָּל הַקוֹלוֹת שֶׁהַגוֹזָל הִשְׁמִיעַ . בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַיָמִים הָאֵלֶה, אֱיָיל צָפָה בַּקֵן בְּעֶזְרַת מִשְׁקֶפֶת . מַהֵר מְאוֹד הוּא זִהָה שֶׁלַגוֹזָל יֵשׁ כַּמָה קוֹלוֹת שׁוֹנִים : צִיוּץ מִסוּג מְסֻיָם גָרַם לָאִמָא שֶׁל הַגוֹזָל לִפְרֹשׂ מֵעָלָיו כְּנָפַיִם וּלְהַסְתִיר אֶת הַשֶׁמֶשׁ, צִיוּץ אַחֵר גָרַם לָאִמָא לְהַאֲכִיל אוֹתוֹ, וְצִיוּץ שְׁלִישִׁי גָרַם לָה לְהָרִים רַגְלַיִם וְלָזוּז בִּזְהִירוּת . בְּסוֹף הַמֶחְקָר הָיוּ בִּידֵי אֱיָיל בְּעֵרֶךְ 10 "מִשְׁפָּטִים" שֶׁבָּהֶם מִשְׁתַמְשׁוֹת הָעוֹזְנִיוֹת, לְמָשָׁל : "אֲנִי רָעֵב", "חַם לִי", "אַתְ דוֹרֶכֶת עָלַי" . 32 קוגניטיבי חברתי רגשי מטרה להכיר את עבודת החוקר ולעורר התפעלות ומוטיבציה להיות חוקר . עמ׳ בחוברת 32 הרחבה "אמא את דורכת עליי . . . " קוראים יחד את הכותרת ואת תת הכותרת ושואלים את הילדים על מה לדעתם מסופר בסיפור הזה . שואלים : האם גם אתם מצלמים כשאתם יוצאים לטבע ? אחת הדרכים לחקור ולהכיר את החיות היא צילום . צלמי טבע שוהים בטבע זמן ממושך ולפעמים בונים מסתור מיוחד כדי שבעלי החיים לא יראו אותם ויתנהגו באופן טבעי . צלם הטבע ממתין בהמון סבלנות לרגע שבו יצליח לתעד את ההתרחשויות השונות . הצעה לפעילות נוספת לאחר קריאת הסיפור מדגימים בכיתה איך אפשר ללמוד שפה של חיות ( כמו שפת העוזניות ) : זוג מתנדבים מקבל משימה – האחד הוא גוזל או גור, והאחר הוא הורה . הם בוחרים בשקט בצד שני צלילים ואת המשמעות שלהם, וקובעים ביניהם את התגובה לכל אחד מהצלילים . השניים מציגים בפני הכיתה סיטואציה – בכל פעם שהצאצא משמיע אחד משני הצלילים שנבחרו, ה"הורה" מגיב בצורה מסוימת . כשהצאצא משמיע את הצליל השני, ה"הורה" מגיב אחרת . ילדי הכיתה מזהים את התגובה לכל צליל, ומנסחים יחד את "המשפט שנאמר" בכל אחד מהצלילים . מסכמים שפענוח השפה מתבצע תוך הקשבה ותצפית ( שמיעה וראייה ) . כשהחוקר מצליח לגלות קשר קבוע בין קול הצאצא לבין תגובת ההורה – הוא יכול להבין מה נאמר ולכתוב לעצמו מילון של שפת בעל החיים . משפטים אפשריים למשחק הפענוח : "אבא, אתה מסתיר לי", תגובה – ההורה זז הצידה . "אמא, מגרד לי בגב", תגובה – ההורה מגרד לצאצא בגב . "חם לי", תגובה – ההורה מנפנף מולו ב"כנפיים" .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר