עמוד:207

פלא טבע מדריך למורה׀ 207 עַל עֲלֵי הַכּוֹתֶרֶת שֶׁל פִּרְחֵי אַמְנוֹן וְתָמָר מְצֻיָרִים "מַסְלוּלֵי נְחִיתָה" שֶׁמְכַוְנִים וּ"מַזְמִינִים" אֶת הַחֲרָקִים אֶל מֶרְכַּז הַפֶּרַח . הַפְּרָחִים זְקוּקִים לַחֲרָקִים שֶׁיַעֲבִירוּ אַבְקָה בֵּינֵיהֶם . הַקִיסוֹסִית צוֹמַחַת בַּחֹרֶשׁ . כְּשֶׁהַפְּרִי שֶׁלָה מַבְשִׁיל הוּא הוֹפֵךְ אָדֹם וּבוֹלֵט, והַצֶבַע הָאָדֹם "מַזְמִין" צִפּוֹרִים לֶאֱכֹל אֶת הַפְּרִי . הַצִפּוֹרִים מְלַשְׁלְשׁוֹת ( מְחַרְבְּנוֹת ) וְכָךְ מְפַזְרוֹת אֶת הַזְרָעִים בְּחֹרֶשׁ . לִפְעָמִים הַצְמָחִים מוֹשְׁכִים אֲלֵיהֶם בַּעֲלֵי חַיִים וְלִפְעָמִים הֵם מְגָרְשִׁים אוֹתָם . הַסְבִּירוּ לְפִי הַתְמוּנוֹת . הַכַּדָנִית הִיא צֶמַח טוֹרֵף . הִיא מְפִיצָה רֵיחַ מָתוֹק, וְכָךְ הִיא מַזְמִינָה אֵלֶיהָ חֲרָקִים . חֲרָקִים שֶׁנַעֲנִים לַקְרִיאָה מַחֲלִיקִים לְתוֹךְ הַפֶּרַח ( שֶׁנִרְאֶה כְּמוֹ כַּד ) , וְהַצֶמַח טוֹרֵף אוֹתָם . 31 אֵי זֶה פֶּלֶא הרחבה למורה האם הפרח מחליט החלטה מודעת לקרוא לדבורה בעזרת מסלולי נחיתה או להפחיד את החגב בעזרת תחפושת נמלים מושקעת ? יצירת קשר, וגם תכונות והתנהגויות אחרות של צמחים, מתפתחות בדרך של אבולוציה איטית ואינן בחירה של הצמח . השימוש במילים כמו "מתחפשים", "מזמינים", "קוראים" ו"מסמנים" הוא לא מדויק, מכיוון ששום פרח לא מחליט לקרוא לדבורים, כמו ששום חיפושית לא מתחפשת באופן מודע לצרעה עוקצנית . במהלך האבולוציה לא כל הצאצאים זהים ולעיתים חל שינוי בתכונה זו או אחרת . אם השינוי מקנה יתרון ליצור – הוא יצליח לשרוד ולהתרבות טוב יותר ויעביר את השינוי הזה לצאצאיו . זאת מהות האבולוציה – שינוי המהווה יתרון\חיסרון ועובר או לא עובר בתורשה לדור הבא . הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר