עמוד:206

602׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם עַל הַגִבְעוֹל שֶׁל הַצֶמַח הַזֶה יֵשׁ בְּלִיטוֹת כֵּהוֹת שֶׁנִרְאוֹת כְּמוֹ נְמָלִים . בַּעֲלֵי חַיִים שֶׁבָּאִים לֶאֱכֹל אֶת הַצֶמַח נִרְתָעִים מֵהַ"נְמָלִים" וּמְחַפְּשִׂים צֶמַח אַחֵר לְמַאֲכָל . הַקִיסוֹסִית צוֹמַחַת בַּחֹרֶשׁ . כְּשֶׁהַפְּרִי שֶׁלָה מַבְשִׁיל הוּא הוֹפֵךְ אָדֹם וּבוֹלֵט, וְהַצֶבַע הָאָדֹם "מַזְמִין" צִפּוֹרִים לֶאֱכֹל אֶת הַפְּרִי . הַצִפּוֹרִים מְלַשְׁלְשׁוֹת וְכָךְ מְפַזְרוֹת אֶת הַזְרָעִים בַּחֹרֶשׁ . לְפֶרַח הַדְבוֹרָנִית מַרְאֶה שֶׁל דְבוֹרָה נְקֵבָה וְגַם רֵיחַ שֶׁל דְבוֹרָה . כָּךְ הוּא מוֹשֵׁךְ דְבוֹרִים זְכָרִים שֶׁמַעֲבִירִים אַבְקָה בֵּין הַפְּרָחִים . תִקְשֹׁרֶת בֵּין צְמָחִים לְבַעֲלֵי חַיִים מָה "אוֹמֵר" הַצֶמַח לְבַעַל הַחַיִים ? 30 קוגניטיבי חברתי רגשי מטרה להכיר את נושא התקשורת בעולם הצמחים דרך טקסטים ותמונות הסבר מפתיעות . הרחבה תקשורת בין צמחים לבעלי חיים לפני הפעילות כאשר החוברות סגורות, מבקשים מהילדים לשער אם גם צמחים יוצרים קשר, או שמא יצירת קשר היא מאפיין של בעלי החיים בלבד . נזכרים בדרכי התקשורת בין בעלי חיים ובמסרים השונים שהם מעבירים זה לזה . מביטים בכל תמונה בנפרד ומדגישים את המסר ואת הסיבה לתקשורת – לצורך משיכה שמועילה לשני הצדדים ( כמו הקיסוסית שנותנת מזון ומקבלת הפצת זרעים ) ; לצורך הרתעה כדי לא להיאכל ( כמו הצמח שמדמה שיש עליו נמלים ) ; או לצורך משיכת טרף כשטורף מושך אליו חרקים ( כמו הכדנית ) . לאחר שכולם השתכנעו שגם צמחים יוצרים קשר, כדאי לברר לגבי כל תמונה את ארבעת מרכיבי הקשר שכבר הכרנו : • מי מוסר המידע ? • מהו המידע ? • מי מקבל את המידע ? • מה התגובה של מקבל המידע ? ורק אז להוסיף את החידוש : מה מוסר המידע מרוויח מיצירת הקשר ? היבט נוסף שיש לדון בו עם הילדים הוא ההאנשה של צמחים ובעלי חיים . אנחנו אומרים שהפרח קורא לדבורה, אך האם הוא באמת קורא לה ? ראו פירוט בהרחבה למורה . עמ׳ בחוברת 30 - 31 הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר