עמוד:198

891׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם מָה ״אוֹמֵר״ הָרֵיחַ הַזֶה ? 1 . קִרְאוּ אֶת קִטְעֵי הַמֵידָע וַעֲנוּ : לְמָה דוֹמָה כָּל הוֹדָעַת רֵיחַ ? הַשְׁלִימוּ בְּעֶזְרַת הַמִלִים הָאֵלֶה : תַמְרוּר אֵין כְּנִיסָה | מוֹדָעָה עַל לוּחַ מוֹדָעוֹת | אַזְעָקָה | הַזְמָנָה לְשִׁתוּף פְּעֻלָה כְּשֶׁנְמָלָה מְזַהָה סַכָּנָה שֶׁמְאַיֶמֶת עַל הַקֵן, לְמָשָׁל עַכָּבִישׁ, הִיא מוֹדִיעָה לַמַלְכָּה . הַמַלְכָּה מַפְרִישָׁה רֵיחַ מְיֻחָד שֶׁמִתְפַּזֵר בְּכָל הַקֵן וּ"מַכְרִיז" עַל סַכָּנָה . הַנְמָלִים בַּקֵן מְגִיבוֹת לַהוֹדָעָה וּמְמַהֲרוֹת לְהָגֵן עַל הַקֵן . בַּעֲלֵי חַיִים יוֹצְרִים קֶשֶׁר בְּאֶמְצָעוּת רֵיחַ, וּלְכָל בַּעַל חַיִים יֵשׁ "שְׂפַת רֵיחַ" מִשֶׁלוֹ, שֶׁחַבְרֵי הַקְבוּצָה שֶׁלוֹ מְבִינִים . הוֹדָעַת הָרֵיחַ שֶׁל הַנְמָלִים הִיא כְּמוֹ הַפְּרָחִים שֶׁל עֵץ הַתַפּוּז מְפִיצִים רֵיחַ חָזָק שֶׁ"מוֹדִיעַ" שֶׁיֵשׁ בְּתוֹכָם צוּף מָתוֹק . הַדְבוֹרִים קוֹלְטוֹת אֶת רֵיחַ הַפְּרָחִים וּבָאוֹת כְּדֵי לִשְׁתוֹת אֶת הַצוּף, וְתוֹךְ כְּדֵי כָּךְ הֵן מַעֲבִירוֹת אַבְקָה בֵּין פִּרְחֵי הַתַפּוּז . הוֹדָעַת הָרֵיחַ שֶׁל הַפְּרָחִים הִיא כְּמוֹ 22 מטרה היכרות עם סוגים שונים של תקשורת ריח, באמצעות איתור מידע בתמונה ובקטעי מידע . עמ׳ בחוברת 22 - 23 הערות לעצמי מה "אומר" הריח הזה ? שואלים : האם אתם מכירים בעלי חיים המפיצים ריח ? מה לדעתכם המטרה של הריח הזה ? פעילות 1 בפעילות זו הילדים נדרשים לאתר מידע בטקסט, ועל פיו לתת כותרת לכל קטע על תקשורת ( מתוך המילים לבחירה ) . כלומר הם צריכים "לתרגם" את הסימנים להוראות מעשיות . הילדים כותבים את תשובתם בחוברת רק אחרי שיחה על כל קטע . הודעת הריח של הנמלים היא כמו אזעקה . הודעת הריח של הפרחים היא כמו הזמנה . הודעת הריח של הצבאים היא כמו תמרור אין כניסה . הודעת הריח של הכלבים היא כמו לוח מודעות . קוגניטיבי גילוי וחקירה רגשי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר