עמוד:130

031׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם מִי מְיַצֵר אֶת הַחַמְצָן שֶׁכָּל הַיְצוּרִים נוֹשְׁמִים ? הַצְמָחִים שֶׁצוֹמְחִים בַּיַבָּשָׁה מְיַצְרִים חֵצִי מִכַּמוּת הַחַמְצָן שֶׁבְּכַדוּר הָאָרֶץ . 1 . צְפוּ בַּסִרְטוֹן ״יַעֲרוֹת הַגֶשֶׁם וְהָאוֹקְיָנוֹסִים״ . 2 . מָה הִרְגַשְׁתֶם וּמָה חֲשַׁבְתֶם בְּמַהֲלַךְ הַצְפִיָה בַּסִרְטוֹן ? הַאִם חָשׁוּב שֶׁגַם אֲנָשִׁים אֲחֵרִים יִצְפּוּ בּוֹ ? הָאַצוֹת שֶׁצוֹמְחוֹת בַּיָם מְיַצְרוֹת חֵצִי מִכַּמוּת הַחַמְצָן שֶׁבְּכַדוּר הָאָרֶץ . רָצִיתִי לָדַעַת . . . 32 גילוי וחקירה קוגניטיבי הסבררגשי מטרה לתאר את הקשר בין יצרני החמצן לבין שמירת הסביבה, ולהסביר מדוע חשוב לשמור על הסביבה . מי מייצר את החמצן שכל היצורים נושמים ? לפני קריאת המידע כשהחוברות סגורות, שואלים : מי מייצר את החמצן שכל היצורים נושמים ? מאפשרים לילדים להעלות השערות . אחרי קריאת המידע מבקשים מהילדים לתאר באמצעות גרף "עוגה" את הנתונים שקראנו . מציירים עיגול על הלוח ואומרים שהעיגול מייצג את כל החמצן שבכדור הארץ . איך אפשר לסמן את הכמות שמייצרים צמחי היבשה ואת הכמות שמייצרות האצות ? זו הזדמנות לשוחח עם הילדים על כלים גרפיים לייצוג מידע . פעילות 1 קוראים בקול את שם הסרטון ומבקשים מהילדים לשער מה לדעתם יראו בסרטון . מבררים אם הם יודעים מהם יערות הגשם ואוקיינוסים . פעילות 2 אחרי שהילדים מספרים ומשתפים מה הרגישו ומה חשבו, חשוב שגם המורה תשתף במחשבות וברגשות שלה – כעס, אכזבה, אולי עצב . כדאי לעורר חשיבה על הסיבה לתגובות הרגשיות . מדוע אנחנו מרגישים כך ? איך אנחנו יכולים לצאת מהרגשות הללו לעשייה חיובית ? איך אפשר להשתמש ברגש כדי להביא לשינוי בהתנהגות שלנו ושל הסובבים אותנו ? למה חשוב לא להתייאש ולהמשיך לדאוג לסביבה ? סוריקטה פירוט מלא על הפעילות ב"שואלים שאלות" שבעמוד 8 במדריך זה . עמ׳ בחוברת 32 הצעה לפעילות נוספת כדי לאפשר לילדים להעביר הלאה את המסר החיובי, מומלץ לשלוח להורים קישור ל"כותר" והפניה לעמוד זה כדי שיצפו בסרטון עם הילדים וישוחחו עימם בהשראת שאלה 2 .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר