עמוד:124

421׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם כְּדֵי לִחְיוֹת צָרִיךְ מָזוֹן כָּל הַיְצוּרִים צְרִיכִים מָזוֹן כְּדֵי לִגְדֹל, לְהִתְפַּתֵחַ וְלִפְעֹל . מָה "אוֹכְלִים" הַצְמָחִים ? הַצְמָחִים יוֹצְרִים לְעַצְמָם אֶת הַמָזוֹן מֵחוֹמָרִים דוֹמְמִים וּמֵאוֹר הַשֶׁמֶשׁ . דֶרֶךְ הֶעָלִים הֵם קוֹלְטִים אוֹר שֶׁמֶשׁ וַאֲוִיר, וְדֶרֶךְ הַשׁוֹרָשִׁים הֵם קוֹלְטִים מַיִם וְחוֹמָרִים מֵהָאֲדָמָה . מֵאוֹר, אֲוִיר וּמַיִם הַצְמָחִים מְיַצְרִים לְעַצְמָם סֻכָּר . זֶה הַמָזוֹן הָעִקָרִי שֶׁלָהֶם . כָּל שְׁאָר הַיְצוּרִים אוֹכְלִים צְמָחִים וְאוֹכְלִים זֶה אֶת זֶה . 1 . סַמְנוּ בַּקֶטַע לְמָה זְקוּקִים הַצְמָחִים כְּדֵי לְיַצֵר סֻכָּר . 26 כדי לחיות צריך מזון שואלים : למה לדעתכם יצורים חיים צריכים מזון ? למה אנחנו אוכלים ? איך אנחנו מרגישים אם לא אכלנו מספיק ? מתבוננים באיור ומתארים אותו : אילו יצורים יש באיור ? מה לדעתכם הקווים המקווקווים מייצגים ? מה תת - הכותרות אומרות לנו ? פעילות 1 אחרי הפעילות הצמח מייצר סוכר בתהליך של פוטוסינתזה המתרחש בחלקים הירוקים שלו, וקולט מים ומינרלים מהקרקע באמצעות השורשים . שואלים : ממה ניזונים הצמחים ? במה שונה צורת ההזנה של צמחים מצורת ההזנה של בעלי חיים ? קוגניטיבי גילוי וחקירה מטרה להכיר את צורך הקיום "מזון" ולזהות ממה ניזונים יצורים שונים . עמ׳ בחוברת 26 - 27 הרחבה למורה פוטוסינתזה היא תהליך שמתרחש בחלקי הצמח הירוקים . אך ישנם גם יצורים חד - תאיים כמו חיידקים סגולים או חיידקים כחוליים ( Cyanobacteria ) המסוגלים לבצע פוטוסינתזה . בתהליך הפוטוסינתזה מיוצר סוכר פשוט ( גלוקוז ) מפחמן דו - חמצני וממים בעזרת אנרגיה המתקבלת מקרינת השמש . תהליך זה מתרחש בתאי הצמח באברון שנקרא כְלוֹרוֹפְּלַסְט המכיל צִבען ( פיגמנט ) ירוק שנקרא כלורופיל . חמצן סוכר אור שמש פחמן דו חמצני מים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר