עמוד:119

פלא טבע מדריך למורה׀ 119 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם סִפּוּרוֹ שֶׁל חוֹקֵר רֵיְיל הוֹרְבִיץ - חוֹקֵר הָאַלְמֻגִים כְּבָר כְּיֶלֶד קָטָן, אַלְמֻגִים סִקְרְנוּ אוֹתִי מְאוֹד . אָהַבְתִי לְבַקֵר בַּמִצְפֶּה הַתַת - יַמִי בְּאֵילַת וּלְהִסְתַכֵּל עֲלֵיהֶם . רָאִיתִי שֶׁיֵשׁ לָהֶם צוּרוֹת שׁוֹנוֹת, גְדָלִים שׁוֹנִים וַהֲמוֹן צְבָעִים . זֶה נִרְאָה לִי מִסְתוֹרִי וּמְרַתֵק וְלָכֵן קָרָאתִי עֲלֵיהֶם הָמוֹן . כְּשֶׁהָיִיתִי בֶּן 8 צָלַלְתִי עִם שְׁנוֹרְקֶֶל, וּכְשֶׁהִתְבַּגַרְתִי קְצָת לָמַדְתִי לִצְלֹל מַמָשׁ לְמַעֲמַקֵי הַיָם, וּמֵאָז אֲנִי צוֹלֵל כָּל הַזְמַן . הַיוֹם אֲנִי חוֹקֵר אַלְמֻגִים וּבְכָל צְלִילָה אֲנִי לוֹמֵד מַשֶׁהוּ חָדָשׁ עַל הָאַלְמֻגִים . לְמָשָׁל, יְדַעְתֶם שֶׁאַלְמֻגִים תוֹקְפִים בַּעֲלֵי חַיִים אֲחֵרִים בַּיָם ? הֵם תוֹקְפִים יְצוּרִים קְטַנִים מְאוֹד ( אֲפִלוּ דָגִים קְטַנְטַנִים ) וְאוֹכְלִים אוֹתָם . וְעוֹד מַשֶׁהוּ מְעַנְיֵן – אַלְמֹג יָכוֹל לִחְיוֹת הַרְבֵּה שָׁנִים . חוֹקְרִים מָצְאוּ אַלְמֻגִים בְּנֵי 4,000 שָׁנָה ! הָאַלְמֻגִים הֲכִי יָפִים נִמְצָאִים בְּאֵזוֹר שֶׁנִקְרָא "מְשֻׁלַַשׁ הָאַלְמֻגִים", לְיַד מְדִינָה בְּשֵׁם אִינְדוֹנֶזְיָה . יֵשׁ שָׁם לְפָחוֹת 500 מִינִים שׁוֹנִים שֶׁל אַלְמֻגִים ! גַם לְיַד אֵילַת יֵשׁ שְׁמוּרַת אַלְמֻגִים יָפָה . כְּדַאי לָבוֹא וּלְהִסְתַכֵּל אֲבָל אָסוּר לִזְרֹק פְּסֹלֶת שֶׁתְלַכְלֵךְ אֶת הַיָם וְתַזִיק לָאַלְמֻגִים . בְּשׁוּם אֹפֶן אָסוּר לָגַעַת בְּאַלְמֻגִים : הֵם עֲדִינִים, הֵם נִשְׁבָּרִים בְּקַלוּת וְהֵם צוֹרְבִים אֶת מִי שֶׁנוֹגֵעַ בָּהֶם . כָּךְ הֵם מְגִנִים עַל עַצְמָם ! הָאַלְמֻגִים חֲשׁוּבִים לַיָם, וְכַמוּבָן שֶׁהֵם חֲשׁוּבִים לִי ! 4 . אִם תִפְגְשׁוּ אֶת רֵיְיל, מָה תִשְׁאֲלוּ אוֹתוֹ ? 21 רייל הורביץ - חוקר אלמוגים לפני הקריאה מסבירים שכמו שיש חוקרים העוקבים אחר בעלי חיים בג'ונגל או במדבר ואפילו בעיר, כך יש חוקרים העוקבים אחר בעלי חיים בים . החוקרים בודקים את ההתנהגות שלהם, את היחסים שיש להם עם בעלי חיים אחרים, את מבנה הגוף שלהם ועוד . לפעמים אפילו מנסים למצוא תרופות מחומרים שיצורי הים מייצרים . למשל, יש חוקרים שמנסים להמציא עצם מלאכותית שעשויה משלד של אלמוג, למקרה שיהיה צורך להחליף חלק מעצם בגוף של אדם . מקריאים את קטע המידע, עוצרים את הקריאה במקומות מסוימים ושואלים : אחרי פסקה 2 – האם גם אתם אוהבים לצלול ? מה זה שנורקל ? אחרי פסקה 3 – כמה זה 4,000 שנה ? הרבה זמן או מעט ? אתם מכירים יצור חי שיכול לחיות כל כך הרבה זמן ? אחרי פסקה 5 – למה רייל אומר לנו לא לגעת באלמוגים ולא לזרוק פסולת לים ? קוגניטיבי הרחבה רגשי מטרה להרחיב את הידע של הילדים על אלמוגים, ולהכיר את חוקר האלמוגים רייל הורוביץ . לקרב את עולם המחקר לילדים כדי שיְפתחו שאיפות להיות חוקרים . עמ׳ בחוברת 21 הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר