עמוד:115

פלא טבע מדריך למורה׀ 115 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם שַׁבְּלוּל הַגִנָה הוּא מִין שֶׁל חִלָזוֹן . הִנֵה מִינִים נוֹסָפִים שֶׁל חֶלְזוֹנוֹת : חִלָזוֹן אַפְרִיקָנִי עֲנָק הוּא הַחִלָזוֹן הַיַבַּשְׁתִי הַגָדוֹל בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם . הוּא חַי בַּאֲזוֹרִים לַחִים בְּאַפְרִיקָה וְגָדֵל עַד לְאֹרֶךְ 30 ס"מ . הַחִלָזוֹן הַזֶה הוּא כְּמוֹ חַזַַאי סְעָרוֹת . הוּא מַרְגִישׁ שֶׁמִתְקָרֶבֶת סְעָרָה וְזוֹחֵל לְמָקוֹם מוּגָן הַרְבֵּה לִפְנֵי שֶׁהִיא מַגִיעָה . חֲשׂוּפִית הִיא חִלָזוֹן בְּלִי קוֹנְכִיָה . הַחֲשׁׂוּפִית חַיָה בְּגִנוֹת וּבַאֲזוֹרִים לַחִים, חָרוּט אַרְסִי הוּא חִלָזוֹן שֶׁחַי בַּיָם . וּפְעִילָה בְּעִקָר בַּלַיְלָה . הַקוֹנְכִיָה שֶׁלוֹ מְעֻטֶרֶת בִּמְשֻׁלָשִׁים כֵּהִים . הֶחָרוּט שׁוֹלֵחַ חִצֵי רַעַל בִּיצוּרֵי יָם קְטַנִים וְטוֹרֵף אוֹתָם . 2 . הָכִינוּ שַׁבְּלוּלִים מֵחוֹמָרִים שֶׁתִבְחֲרוּ . 1 . מָה הֲכִי הִפְתִיעַ אֶתְכֶם ? חֶלְזוֹנוֹת מְיֻחָדִים בָּעוֹלָם צְפוּ בַּסִרְטוֹן וְהִזָכְרוּ בַּסוּרִיקָטָה, חַיָה קְטַנָה וְ״סַקְרָנִית״ . 17 חלזונות מיוחדים בעולם קוראים בפליאה את קטעי המידע . שואלים מי מכיר / שמע / ראה אחד מהחלזונות הללו . משוחחים על הדמיון והשוני בין החלזונות השונים . פעילות 1 אחרי הפעילות מומלץ להראות לילדים עוד תמונות וסרטונים של החלזונות המופיעים בעמוד זה ושל חלזונות נוספים . זו הזדמנות להדגים לילדים מה אפשר לעשות כשלומדים נושא מסקרן ורוצים לדעת עליו עוד : ממשיכים לחקור ולגלות בעזרת האינטרנט . אפשר להיכנס לגוגל ולחפש תמונות בעזרת מילות חיפוש שונות ( חילזון ים, חשופית ים, חלזונות ) ולהכיר את המגוון . מזכירים לילדים שהעולם עשיר ביצורים חיים רבים, ובחוברת אנו פוגשים רק חלק קטן מהם . פעילות 2 אחרי שהילדים נחשפו למגוון המרתק של החלזונות, מעודדים את היצירתיות שלהם ; מזמינים אותם ליצור שבלולים וחלזונות פרי דמיונם ולבנות יחד תערוכה כיתתית . קוגניטיבי הרחבה רגשי חוש - נועי מטרה להכיר מגוון חלזונות ולעורר סקרנות, פליאה ועניין בנושא . עמ׳ בחוברת 17 הערות לעצמי סוריקטה צופים בסרטון המוצמד לסוריקטה ומפנים את הילדים לעמוד 70 כדי שיכתבו שאלה שמעניינת אותם . פירוט מלא על הפעילות ב"שואלים שאלות" שבעמוד 8 במדריך זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר