עמוד:102

201׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 1 . אֵיךְ יוֹדְעִים מָה חַי ? הָעוֹלָם שֶׁלָנוּ עָשִׁיר וּמְגֻוָן . יֵשׁ בּוֹ סְבִיבוֹת שׁוֹנוֹת וּמְיֻחָדוֹת וּבָהֶן שֶׁפַע שֶׁל יְצוּרִים חַיִים . 1 . אֵיזֶה יְצוּר חַי רְאִיתֶם לָאַחֲרוֹנָה ? 2 . מָה מְשֻׁתָף לְכָל הַיְצוּרִים הַחַיִים ? 4 מעורבות איך יודעים מה חי ? קוראים יחד את השאלה ומתבוננים בתמונה . מזמינים את הילדים לשער מה ילמדו בפרק הזה . ( בתמונת הרקע : עדר של גְנוּ וזברות נע בין צמחים בסוואנה שבאפריקה ) . פעילות 1 לפני הפעילות מאתגרים את הילדים ושואלים : איך יודעים אם השולחן ( או כל חפץ אחר ) הוא חי או דומם ? מנסים להעניק לילדים מבט אובייקטיבי ככל האפשר על הסביבה . אפשר להציע להם לדמיין שהם חייזרים שנחתו על כדור הארץ ומנסים להבין מה יצור חי מכל מה שהם רואים . אחרי הפעילות מוודאים שהילדים רואים בעצמם ובחבריהם יצורים חיים . . . אם לא, עומדים קרוב לתלמיד / ה ושואלים : הביטו בי, האם אני יצור חי ? איך אתם יודעים ? מעודדים אותם למצוא את המשותף להם ולתלמיד / ה אחר / ת בכיתה . מטרה לעורר את הילדים לחשיבה על סימני החיים של יצורים חיים . עמ׳ בחוברת 4 קוגניטיבי רגשי הרחבה למורה עיקרון ליבה : אחידות ושוני בעולם החי מה ההגדרה של יצור חי ? מה מבדיל בין יצור חי לדומם ? האם יש מאפיינים משותפים לכל היצורים החיים על פני כדור הארץ ? האם יש משהו משותף לחיידק ולפיל ? האם יש דמיון בין זרעים של שעועית לבני האדם ? מתברר שלכל היצורים יש הרבה מן המשותף . לכולם אותם מאפייני חיים ( בחוברת מופיעה החלופה הקלה יותר – סימני חיים ) ואותם צורכי קיום . מאפייני חיים הם תופעות ותהליכים המתרחשים אצל כל היצורים החיים מרגע היווצרותם ועד מותם : נשימה, תזונה, גדילה והתפתחות, הפרשה, תקשורת, רבייה ומבנה תאי . צורכי קיום הם דברים חיוניים שבלעדיהם היצורים החיים לא יוכלו לחיות, כגון חמצן, מים ומזון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר