עמוד:166

661׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם דָנִיאֵל מַצִיל גוֹזָל שֶׁל בַּז דָנִיאֵל גָר בְּרַמְלָה . בְּשַׁבָּתוֹת הוּא אוֹהֵב לְטַיֵל בַּפַּארְק בֵּין הַדְשָׁאִים וְהָעֵצִים . הוּא יוֹשֵׁב בֵּין עֲצֵי הַדֶקֶל וּמְדַמְיֵן שֶׁהוּא חוֹקֵר שֶׁטָס בְּמָטוֹס וּמַבִּיט עַל הָעִיר מֵהַשָׁמַיִם . בְּבֹקֶר שַׁבָּת אֶחָד, דָנִיאֵל יָצָא מִבֵּיתוֹ מֻקְדָם מֵהָרָגִיל וְהִתְיַשֵׁב בֵּין הַדְקָלִים שֶׁבַּפַּארְק . פִּתְאוֹם הִקְפִּיצָה אוֹתוֹ צְרָחָה שֶׁל בַּז מָצוּי . הַבַּז עָמַד עַל הַצַמֶרֶת שֶׁל אַחַד הַדְקָלִים וְצָרַח . דָנִיאֵל הִתְקָרֵב אֶל הַדֶקֶל בִּזְהִירוּת כְּדֵי לְגַלוֹת מָה קָרָה . מִתַחַת לָעֵץ הוּא רָאָה גוֹזָל מְשֻׁנֶה שֶׁאֵין לוֹ נוֹצוֹת וְהַגוּף שֶׁלוֹ מְכֻסֶה בִּפְלוּמָה לְבָנָה . "אוּלַי זֶה הַגוֹזָל שֶׁל הַבַּז, שֶׁנָפַל מֵהַקֵן," חָשַׁב דָנִיאֵל . "הַבַּז לֹא יָכוֹל לְהַחֲזִיר אוֹתוֹ לַקֵן, וְגַם אֲנִי לֹא, הַדֶקֶל מַמָשׁ גָבוֹהַ . אִם הַגוֹזָל יִשָׁאֵר כָּאן הוּא עָלוּל לָמוּת מִקֹר אוֹ שֶׁחֲתוּלִים יָצוּדוּ אוֹתוֹ . . . מָה עוֹשִׂים ? " דָנִיאֵל הִסְתַכֵּל סְבִיבוֹ וְרָאָה קֻפְסַת קַרְטוֹן קְטַנָה לְיַד פַּח הָאַשְׁפָּה . הוּא רִפֵּד אֶת הַקֻפְסָה בַּעֲשָׂבִים וּבְעָלִים וְחָזַר אֶל הַדֶקֶל . אָז הֵרִים בַּעֲדִינוּת אֶת הַגוֹזָל שֶׁרָעַד מִקֹר וְהִנִיחַ אוֹתוֹ בַּקֻפְסָה . "זֶה הַקֵן שֶׁלְךָ עַכְשָׁו, קָטַנְצִ'יק," לָחַשׁ לוֹ . דָנִיאֵל הִצְלִיחַ לִתְחֹב אֶת קֻפְסַת הַקֵן בֵּין שְׁנֵי עֲנָפִים נְמוּכִים שֶׁל הַדֶקֶל, וְאָז הִתְרַחֵק וְצָפָה בּוֹ בְּשֶׁקֶט . לְאַחַר כַּמָה דַקוֹת הִתְעוֹפֵף הַבַּז הַבּוֹגֵר, יָרַד אֶל קֻפְסַת הַקַרְטוֹן וּבָה הַגוֹזָל שֶׁלוֹ וְנֶעֱמַד לְיָדוֹ כְּדֵי לְחַמֵם אוֹתוֹ . "אוּלַי אֲנִי אֶהְיֶה חוֹקֵר בַּזִים . . . " חָשַׁב דָנִיאֵל וְרָץ מַהֵר הַבַּיְתָה . הוּא רָצָה לְבַקֵשׁ מֵאַבָּא לְהָבִיא סֻלָם וּלְהָרִים אֶת הַקֻפְסָה גָבוֹהַ לַצַמֶרֶת . כְּשֶׁדָנִיאֵל הִתְרַחֵק, הַבַּז צָרַח אַחֲרָיו, כְּאִלוּ אָמַר לוֹ – "תוֹדָה ! " . יְלָדִי ם מַשְׁ פִּיעִי ם 1 . אֵיךְ הַסִפּוּר קָשׁוּר לַנוֹשֵׂא צָרְכֵי קִיוּם ? 2 . מָה הַתַפְקִיד שֶׁלָנוּ בַּשְׁמִירָה עַל הַטֶבַע ? 68 הרחבה דניאל מציל גוזל של בז הסיפור מציג סיטואציה שבה דניאל מוצא גוזל של בז ומתלבט מה הכי נכון לעשות כדי לעזור לגוזל . העזרה שדניאל מגיש לגוזל ממלאת אותו סיפוק עד כדי כך שהוא חולם להיות חוקר בזים כשיגדל . לפני קריאת הסיפור מזכירים לילדים שבסוף כל חוברת אנחנו קוראים סיפור על ילד או ילדה שעושים משהו למען הסביבה . האם לפי הכותרת והאיור תוכלו לשער על מה מסופר ? מה אתם משערים שקרה לגוזל ? האם אתם יודעים מהו בז ? ( אפשר להציג תמונה ) . מקריאים את הסיפור בחוברות סגורות כדי להגביר את הקשב . אחרי קריאת הסיפור שואלים שאלות בעקבות הסיפור : מה דעתכם על הפעולה שדניאל עשה ? האם הפעולה הזאת הצילה את חייו של הגוזל ? מה הרגשתם בעקבות הסיפור ? שמים דגש על כך שדניאל גילה נחישות ורגישות . ברגע שזיהה את הבעיה הבין שעליו לפעול ולהגיש עזרה . הוא חשב איך הוא יכול למצוא פתרון לבעיה שנתקל בה . איך תנהגו אם תיתקלו במצב כזה ? מדוע חשוב לשמור על הטבע ? מה התפקיד שלנו בני האדם בשמירה על הטבע ? מטרה לעודד ערכים חיובים כלפי הסביבה ואקטיביזם סביבתי . עמ׳ בחוברת 68 - 69 קוגניטיבי רגשי הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר