עמוד:162

261׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם בַּמִרְפָּאָה שֶׁל דוֹקְטוֹר רְוִיטָל שָׁלוֹם יְלָדִים, אֲנִי רְוִיטָל וַאֲנִי רוֹפְאַת שִׁנַיִם שֶׁמְטַפֶּלֶת בִּילָדִים . אֲנִי עוֹזֶרֶת לִילָדִים לִשְׁמֹר עַל שִׁנַיִם בְּרִיאוֹת . כְּשֶׁיְלָדִים מַגִיעִים אֵלַי אֲנִי בּוֹדֶקֶת אֶת כָּל הַשִׁנַיִם כְּדֵי לִרְאוֹת אִם יֵשׁ בָּהֶן חֹרִים . אִם אֲנִי מוֹצֵאת חֹר אֲנִי סוֹתֶמֶת אוֹתוֹ בְּחוֹמֶר מְיֻחָד . חָשׁוּב מְאוֹד לָבוֹא אֵלַי כָּל חֲצִי שָׁנָה כְּדֵי "לִתְפֹּס" אֶת הַחֹרִים כְּשֶׁהֵם קְטַנִים . חָשׁוּב עוֹד יוֹתֵר לְצַחְצֵחַ אֶת הַשִׁנַיִם בַּבֹּקֶר וּבָעֶרֶב כְּדֵי שֶׁבִּכְלָל לֹא יִהְיוּ חֹרִים . לְהִתְרָאוֹת ! מַכְשִׁיר רֶנְטְגֶן מְצַלֵם אֶת הַשִׁנַיִם בְּצִלוּם רֶנְטְגֶן . כִּיוֹר, כּוֹס מַיִם וּבֶרֶז שׁוֹטְפִים אֶת הַפֶּה בְּמַיִם וְיוֹרְקִים לַכִּיוֹר . צִלוּם רֶנְטְגֶן מַרְאֶה אֶת חֶלְקֵי הַשֵׁן מִבִּפְנִים . כָּךְ רוֹאִים אֶת הַחֹרִים גַם כְּשֶׁהֵם מַמָשׁ קְטַנִים . בַּצִלוּם אֶפְשָׁר גַם לִרְאוֹת שִׁנַיִם קְבוּעוֹת שֶׁמַתְחִילוֹת לִבְקֹעַ . הַאִם אַתֶם מַרְאָהיְכוֹלִים לְזַהוֹת אוֹתָן ? בְּעֶזְרָתָה אֶפְשָׁר לִרְאוֹת אֶת הַשִׁנַיִם מִכׇּל הַצְדָדִים . 64 קוגניטיבי במרפאה של דוקטור רויטל לפני קריאת הטקסט מבררים מה הידע הקודם ומה ההרגלים של הילדים . שואלים : מתי ביקרתם במרפאת שיניים בפעם האחרונה ? האם לדעתכם חשוב לבקר במרפאת השיניים ? מתי צריך ללכת למרפאת השיניים – רק כשכואב ? אחרי קריאת הטקסט שואלים : מהן ההמלצות של הרופאה רויטל ? הסבר מטרה להכיר את המכשירים השונים במרפאה העומדים לרשות הרופאה בבואה לטפל בשיניים . עמ׳ בחוברת 64 צילום רנטגן – מומלץ להתייחס לצילום הרנטגן המשולב באיור . זו הזדמנות להראות כיצד ניתן לזהות שן חלב ושן קבועה בפה . משווים את צילום הרנטגן לתהליך בקיעת השן בעמוד 52 בחוברת לתלמיד . כותרת של שן חלב ללא שורש . היא תנשור בקרוב מאוד . שן קבועה שכמעט מציצה מהחניכיים . שן חלב שהשורשים שלה מתקצרים ובקרוב תתחיל להתנדנד . שן קבועה שבקעה מזמן . שן קבועה שחצי ממנה מציץ מהחניכיים . שן קבועה שנמצאת בין שורשי שן החלב ההולכים ומתקצרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר