עמוד:148

841׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם שִׁנַיִם רִאשׁוֹנִיוֹת וְשִׁנַיִם קְבוּעוֹת לְתִינוֹק שֶׁרַק נוֹלַד אֵין שִׁנַיִם בַּפֶּה . אֲבָל אִם אַתֶם חוֹשְׁבִים שֶׁתִינוֹק נוֹלָד בְּלִי שִׁנַיִם - אַתֶם טוֹעִים ! כְּשֶׁתִינוֹק נוֹלַד יֵשׁ לוֹ שִׁנַיִם, אֲבָל הֵן חֲבוּיוֹת בְּתוֹךְ הַלֶסֶת וּמַתְחִילוֹת לִבְקֹעַ לְאַט לְאַט רַק כַּעֲבֹר כַּמָה חוֹדָשִׁים . הַשִׁנַיִם הָאֵלֶה נִקְרָאוֹת שִׁנַיִם רִאשׁוֹנִיוֹת אוֹ "שִׁנֵי חָלָב" . לְאַחַר כַּמָה שָׁנִים, הַשִׁנַיִם הָאֵלֶה נוֹשְׁרוֹת וּבִמְקוֹמָן בּוֹקְעוֹת שִׁנַיִם גְדוֹלוֹת יוֹתֵר . אֵלֶה הַשִׁנַיִם הַקְבוּעוֹת שֶׁיִשָׁאֲרוּ בַּפֶּה כָּל הַחַיִים . מִתְחוּ קַו מִכָּל תְמוּנָה לַמִשְׁפָּט הַמַתְאִים . שִׁנֵי הֶחָלָב מַתְחִילוֹת לְהִתְחַלֵף - חוֹתֶכֶת תַחְתוֹנָה אַחַת כְּבָר נָשְׁרָה ! כָּל שִׁנֵי הֶחָלָב הִתְחַלְפוּ וְיֵשׁ רַק שִׁנַיִם קְבוּעוֹת . תִינוֹקֶת בַּת חֲצִי שָׁנָה אִשָׁה שִׁנֵי הֶחָלָב חֲבוּיוֹת בְּתוֹךְ הַלֶסֶת . יַלְדָה בַּת 5 פֶּ לֶ א שֶׁ ל שָׂ פָ ה לֹא יוֹדְעִים מָה זֶה חֲבוּיוֹת ? חִשְׁבוּ עַל הַמִלָה לְהִתְחַבֵּא וְתָבִינוּ ! 50 שיניים ראשוניות ושיניים קבועות שואלים שאלות המסייעות להבנת הטקסט : האם לתינוק שנולד יש שיניים בפה ? למה הכוונה במשפט "חבויות בתוך הלסת" ? מה מזכירה המילה "חבויות" ? איך קוראים לשיניים שיש לתינוק ? שואלים שאלות הקשורות בחוויות של הילדים : האם למישהו יש במשפחה תינוק שצומחות לו שיניים ? האם זה כואב לתינוק והוא מתלונן ? האם בפה שלכם יש שיניים קבועות או ראשוניות או גם וגם ? איך אתם מרגישים כששן מתנדנדת ? איך אתם מרגישים אחרי שנופלת לכם שן ? האם נוח לאכול ? מטרה לגלות את שלושת השלבים בהתפתחות הדנטלית . עמ׳ בחוברת 50 קוגניטיבי הערות לעצמי גילוי וחקירה הסבר הצעה לפעילות נוספת אפשר להציע לילדים לשלוח תמונות שלהם מחייכים כשהיו תינוקות . להקרין את התמונות על הלוח ולבקש מחברי הכיתה לזהות מי בתמונה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר