עמוד:146

641׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם יֵשׁ לָנוּ שִׁנַיִם בְּצוּרוֹת שׁוֹנוֹת 1 . הַבִּיטוּ בַּמַרְאָה וּבְאִיוּר הַפֶּה הַפָּתוּחַ שֶׁל הַיֶלֶד, וְזַהוּ אֶת סוּגֵי הַשִׁנַיִם בַּפֶּה שֶׁלָכֶם . 2 . פִּתְרוּ אֶת הַחִידוֹת . 3 . מָה מְאַפְשְׁרוֹת לָנוּ שִׁנַיִם בְּצוּרוֹת שׁוֹנוֹת ? פֶּה שֶׁל יֶלֶד בְּכִתָה ב שֵׁן חוֹתֶכֶת שֵׁן טוֹחֶנֶת נִיב הֵן נִמְצָאוֹת מִלְפָנִים, הֵן חַדוֹת וְדַקוֹת, הֵן נִמְצָאוֹת בֵּין הַשִׁנַיִם הֵן חוֹתְכוֹת אֶת הַמָזוֹן . הַחוֹתְכוֹת לְבֵין הַטוֹחֲנוֹת, הֵן מְחֻדָדוֹת, הֵן קוֹרְעוֹת אֶת הַמָזוֹן . חִ י דָ ה הֵן נִמְצָאוֹת מֵאָחוֹר, הֵן רְחָבוֹת וְעָבוֹת, הֵן טוֹחֲנוֹת אֶת הַמָזוֹן . ? ? ? 48 פעילות 1 באיור רואים פה של ילד . מה משותף לכל השיניים שצבועות בסגול ? בירוק ? בצהוב ? פותחים את הפה, מתבוננים במראה ומזהים את כל סוגי השיניים . פעילות 2 כדי לעזור לילדים להתמודד עם קטעי המידע בחידות, מציעים להם לסמן בצבע ירוק את מיקום השיניים, באדום את צורת השן, ובכחול את תפקיד השן . פעילות 3 אפשר להשוות את סוגי השיניים שלנו לשיני בעלי החיים שבעמודים 44 - 45 . יש לנו ניבים כמו לאריה ( אבל קטנים הרבה יותר ) ושיניים טוחנות כמו לפיל הצמחוני . מה נוכל לומר על המזון שלנו ? האם בני האדם הם צמחונים או אוכלי בשר ? בני האדם מותאמים גם לאכילת בשר וגם לאכילת צמחים ולכן נקראים "אוכלי כול" . מדברים על מקורות המזון : היום רוב המזון מעובד וה"עבודה" של השיניים קלה ופשוטה : לנגוס וללעוס . בעבר, כשבני האדם הקדמונים אכלו אוכל לא מעובד ולא מבושל, השיניים עבדו קשה יותר : הן קרעו את הבשר ולעסו היטב שוב ושוב עד שהבשר התפרק לחתיכות קטנות והתערבב ברוק ואפשר היה לבלוע אותו . גם לעיסה של צמחים הייתה קשה יותר . לצמחים היו יותר סיבים ( מציעים לילדים לדמיין שהם אוכלים שורשים ) ולכן הטחינה בשיניים האחוריות הייתה צריכה להיות חזקה וממושכת יותר . מטרה להבין את הקשר בין מבנה השן לתפקודה ולהכיר את שלושת סוגי השיניים . עמ׳ בחוברת 48 הצעה לפעילות נוספת מדמים את תפקוד השיניים . מכינים לכל קבוצה : 2 אבנים שטוחות ( שיניים טוחנות ) , סכין פלסטיק ( שיניים חותכות ) , שיפוד / קיסם ( ניבים ) ופרוסת לחם . שיניים טוחנות – משפשפים את פרוסת הלחם בין שתי האבנים . שיניים חותכות – חותכים את פרוסת הלחם עם סכין פלסטיק . גילוי וחקירה קוגניטיבי הסברחוש - נועי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר