עמוד:133

פלא טבע מדריך למורה׀ 133 כְּדֵי לִחְיוֹת צָרִיךְ מַיִם בְּגוּף הָאָדָם יֵשׁ כַּמוּת גְדוֹלָה מְאוֹד שֶׁל מַיִם . בִּזְכוּת הַמַיִם שֶׁבְּגוּפֵנוּ אָנוּ יְכוֹלִים לְהִתְקַיֵם וְלִפְעֹל . אָנוּ קוֹלְטִים אֶת הַמַיִם מֵהַמַשְׁקָאוֹת שֶׁאָנוּ שׁוֹתִים וּמֵהַמָזוֹן שֶׁאָנוּ אוֹכְלִים . בְּכָל אֵיבְרֵי הַגוּף יֵשׁ מַיִם : בַּמוֹחַ יֵשׁ מַיִם, בַּלֵב יֵשׁ מַיִם, בַּשְׁרִירִים יֵשׁ מַיִם, וַאֲפִלוּ בַּצִפּוֹרְנַיִם יֵשׁ מַיִם . אִם אַתֶם שׁוֹתִים לְפָחוֹת 6 כּוֹסוֹת מַיִם בְּיוֹם - אַתֶם דוֹאֲגִים לַגוּף שֶׁלָכֶם כָּרָאוּי . 2 . כַּמָה כּוֹסוֹת מַיִם אַתֶם שׁוֹתִים בְּיוֹם ? הַקִיפוּ . 1 . הַשְׁלִימוּ בָּאִיוּר אֶת אֵיבְרֵי הַגוּף הַחֲסֵרִים : מוֹחַ׀ רֵאוֹת ׀ לֵב׀ קֵבָה עֲצָמוֹת ׀ שְׁרִירִים מֵעַיִם כָּבֵד 35 כדי לחיות צריך מים אחרי קריאת המידע שואלים : מה הפתיע אתכם ? מתבוננים יחד באיור ומבקשים מהילדים לתאר מה הם רואים . אפשר לכוון בעזרת שאלות מנחות : האיור מציג ילדה שותה וחלק מהאיברים שבתוך גופה . לפי קטע המידע, לאן מגיעים המים שאנו קולטים ? לאן הם עוברים אחרי שאנחנו מכניסים אותם לפה ? ( התפיסה הרווחת בקרב ילדים היא שהמים עוברים מהפה לבטן ומשם מופרשים מהגוף דרך השתן ) . פעילות 2 אחרי הפעילות שואלים : מה קורה כשלא שותים מספיק מים ? כשלא שותים עלולים לסבול מכאבי ראש, מסחרחורות ומאי נוחות . קוגניטיבי מטרה להכיר את המים כצורך קיומי ולדעת שהם נמצאים בכל מקום בגופנו . עמ׳ בחוברת 35 גילוי וחקירה הסבר הצעה לפעילות נוספת שואלים : האם כל המים שאנו קולטים נשארים בגוף ? הזעה, הפרשת שתן וצואה, ואפילו נשימה, הן דרכים שבהן אנו מאבדים מים . מבקשים מהילדים להניח כף יד פתוחה סמוך לפה, לשאוף שאיפה עמוקה ולנשוף דרך הפה על כף היד . הלחות בכף היד מקורה במים הרחבה למורה שבמערכת הנשימה . המים מהווים % 50 - % 70 ממשקל הגוף . הם נספגים במערכת העיכול ועוברים אל מערכת הדם ואיתה לכל הגוף . המים נמצאים בתוך תאי הגוף, בין התאים ובכלי הדם . המים מהווים ממס לחומרים רבים, למשל : הגזים חמצן ופחמן דו - חמצני מומסים במים, וכן הורמונים, אנזימים, סוכרים, מלחים ועוד . נוסף על כך, המים חשובים בגלל תכונת הזרימה המאפשרת להוביל חומרים ממקום למקום בגוף . המושג "מאזן מים" מתייחס לשמירה על היחס שבין כמות המים הנקלטת וכמות המים הנפלטת מהגוף ( זיעה, נשימה, שתן, צואה ועוד ) . להביא לשיעור הבא לכל קבוצה : שתי כוסות עם כמות מים שווה, צבעי מאכל ( רצוי אדום וכחול ) , צמח עם פרחים לבנים וגבעול סלרי . מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר