עמוד:40

04׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 2 . תְכוּנוֹת שֶׁל חוֹמָרִים 2 . עִבְדוּ בְּזוּגוֹת . בַּחֲרוּ חֵפֶץ אֶחָד שֶׁמוֹפִיעַ בַּטַבְלָאוֹת שֶׁל שְׁנֵיכֶם . מָה דוֹמֶה וּמָה שׁוֹנֶה בָּחוֹמָרִים שֶׁהַחֵפֶץ עָשׂוּי מֵהֶם ? מִמָה עֲשׂוּיִים הַחֲפָצִים שֶׁלָכֶם ? 1 . מָה יֵשׁ בַּתִיק שֶׁלָכֶם ? הוֹצִיאוּ מִמֶנוּ חֲפָצִים וּבִדְקוּ מֵאֵילוּ חוֹמָרִים הֵם עֲשׂוּיִים . הַשְׁלִימוּ בַּטַבְלָה . אַחֵרעֵץנְיָרנַיְלוֹןבַּדמַתֶכֶת פְּלַסְטִיק חוֹמֶר חֵפֶץ מְחַדֵד ✔✔ 14 קוגניטיבי מעורבות חברתי חוש - נועי מטרה לפתח מודעות למגוון החומרים שבהם אנחנו משתמשים – בדרך חווייתית ובאמצעות טבלה . עמ׳ בחוברת 14 תכונות של חומרים קוראים את הכותרת ושואלים : האם אתם מכירים את המושג תכונות ? אילו תכונות יש לכם ? אפשר להתייחס לתכונות חיצוניות ( כמו צבע עיניים וצבע שיער ) ולתכונות אופי . חשוב להוביל את השיח ברגישות . מטרת השיח היא לחבר בין ההקשר המוכר לילדים לבין תכונות של חומרים . מסבירים שכמו שלבני אדם יש תכונות, כך גם לחומרים שונים יש תכונות . בפרק הזה נחקור תכונות של חומרים שונים סביבנו . פעילות 1 מדגישים בפני הילדים שצריך להתייחס לכל המרכיבים שמהם החפץ עשוי . פעילות 2 בפעילות זו הילדים משווים בין חפצים מהטבלאות שלהם שיש להם את אותו השימוש ומגלים את הדומה והשונה בין החפצים . למשל : מחדד אחד עשוי מתכת ומחדד אחר עשוי פלסטיק . . . מה דומה ומה שונה ? צבע, מרקם, חומרים, משקל, גודל . הרחבה למורה בשפה המדעית גוף הוא כל דבר, חי או דומם, העשוי מחומר . גוף יכול להיות חפץ שהאדם ייצר מחומרים שונים ( כגון בקבוק, טלפון, ספר או מחשב ) . גוף יכול להיות גם דבר טבעי ( כמו חתול, טיפת מים, פרח או אבן ) . כל הגופים, חיים או דוממים, עשויים מחומרים . חומרים שונים יכולים לשמש לייצור חפצים דומים או חפצים שהשימוש בהם דומה . לדוגמה, כיסא מפלסטיק לחצר וכיסא מעץ לפינת האוכל . כמו כן האדם משתמש בחומר אחד לייצור חפצים שתפקידם ומטרתם שונים . לדוגמה, כף, עיפרון, כיסא או צעצוע – כולם יכולים להיות עשויים מעץ . גם מפלסטיק אפשר לייצר חפצים שונים, כמו כלי מטבח, רהיטים, עכבר מחשב ועוד . הבחירה בחומר המתאים לבניית החפץ תלויה בתכונות של החומר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר