עמוד:38

83׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם זוֹהִי בְּרֵכַת הַמְשֻׁשִׁים בְּרָמַת הַגוֹלָן . הַלַבָּה הַנוֹזְלִית שֶׁהִתְפָּרְצָה, הִתְקָרְרָה וְהָפְכָה לִסְלָעִים מוּצָקִים בְּצוּרַת עַמוּדִים . הַלַבָּה שֶׁפּוֹרֶצֶת הַחוּצָה מֵהַר הַגַעַשׁ הִיא נוֹזֵל . כְּשֶׁהִיא זוֹרֶמֶת עַל הָאֲדָמָה הִיא מִתְקָרֶרֶת וְהוֹפֶכֶת לְסֶלַע מוּצָק . גַם חוֹמָרִים בַּטֶבַע הוֹפְכִים מִנוֹזֵל לְמוּצָק וּלְהֵפֶךְ כְּשֶׁהַסוֹדָה וְהַחֹמֶץ הִתְעַרְבְּבוּ נוֹצַר הַגַז פַּחְמָן דוּ - חַמְצָנִי . הַגַז הַזֶה נִפֵּחַ אֶת הַבָּלוֹן . 12 גם חומרים בטבע הופכים מנוזל למוצק ולהפך מתבוננים בתמונות וקוראים בקול ובהתלהבות את קטעי המידע . כדאי לעצור אחרי כל קטע מידע, להזכיר מה שלמדנו ולבקש למצוא את הקשר בין מה שכבר נלמד לבין מה שקראו כעת . מעודדים את הילדים להגיב ולספר מה הפתיע אותם . הרי געש נוצרים מלבה נוזלית שמתפרצת מהאדמה . החום הרב השורר בעומק כדור הארץ מתיך את החומר הסלעי ( מַגמה ) והופך חלק מהחומרים המוצקים והנוזליים לגזים . נוצר לחץ ההולך ומתגבר עד שהוא גורם ללבה להתפרץ החוצה מבעד לסדקים בקרקע יחד עם ענני אדים ואפר המתפזרים באוויר . הלבה נוזלת ומתקררת, וכשתהליך הקירור מתרחש מהר נוצרים עמודים בעלי חתך משושה . כדאי לחפש באינטרנט סרטונים המציגים לבה נוזלת ( לכתוב בגוגל : לבה זורמת ) . קוגניטיבי הרחבה רגשי מטרה לחבר את הנושא הנלמד למציאות : להכיר שינויים במצבי החומר באמצעות דוגמאות של תופעות טבע . לעורר התפעלות מתופעות בעולם, להגביר את המוטיבציה לשמור על הסביבה, להתעניין בה ולחקור אותה . עמ׳ בחוברת 12 - 13 הצעה לפעילות נוספת מבקשים מהילדים לסמן בטקסט באדום את המילים המדגימות את מצב החומר ( מוצק, נוזל ) , ובירוק את המילים המתארות אם החומר התקרר או התחמם . הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר