עמוד:36

63׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם מוּצָקִים וְנוֹזְלִים בַּמִטְבָּח לַתַהֲלִיךְ שֶׁבּוֹ חוֹמֶר מִתְחַמֵם וְהוֹפֵך מִמוּצָק לְנוֹזֵל קוֹרְאִים הַתָכָה . לַתַהֲלִיךְ שֶׁבּוֹ חוֹמֶר מִתְקָרֵר וְהוֹפֵךְ מִנוֹזֵל לְמוּצָק קוֹרְאִים הִתְמַצְקוּת אוֹ קְפִיאָה . 1 . בַּמִטְבָּח יֵשׁ עוֹד חוֹמָרִים שֶׁיְכוֹלִים לַהֲפֹךְ מִנוֹזֵל לְמוּצָק אוֹ מִמוּצָק לְנוֹזֵל . צְפוּ בַּסִרְטוֹן "מוּצָקִים וְנוֹזְלִים בַּמִטְבָּח" . 2 . הַשְׁלִימוּ אֶת הַמִלִים הַחֲסֵרוֹת . הֵעָזְרוּ בַּמִלִים : נוֹזֵל | מוּצָק | הַתָכָה | הִתְמַצְקוּת . 3 . מָה קוֹרֶה לְקַרְטִיב שֶׁמַשְׁאִירִים אוֹתוֹ מִחוּץ לַמַקְפִּיא ? 4 . הָכִינוּ עִם הַהוֹרִים קַרְטִיב מִמִיץ שֶׁאַתֶם אוֹהֲבִים, כְּמוֹ בַּסִרְטוֹן . הַחֶמְאָה שֶׁהִתְחַמְמָה בַּמַחֲבַת הָפְכָה מִ לְ זוֹ דֻגְמָה לְתַהֲלִיךְ הַמִיץ שֶׁהִתְקָרֵר בַּמַקְפִּיא הָפַךְ מִ לְ זוֹ דֻגְמָה לְתַהֲלִיךְ 10 פעילות 1 לפני הפעילות מסבירים את המושגים התכה, התמצקות וקפיאה בעזרת דוגמאות . אפשר להזכיר את הביטוי השגור "אני קפוא, ממש קר היום", ולהסביר את ההבדל בין ביטוי עממי לבין כוונה מדעית . מטרה להעמיק במצבי הצבירה מוצק ונוזל, ובהשפעה שיש לחימום או לקירור על מצבים אלה . עמ׳ בחוברת 10 קוגניטיבי גילוי וחקירה חוש - נועי הסבר הרחבה למורה מדענים מתייחסים אל חומרים מוצקים ( כמו למשל מתכות שנמצאות במצב צבירה מוצק בטמפרטורת החדר ) כאל חומרים קפואים . הסיבה לכך היא שהחומרים האלה נמצאים בטמפרטורה שהיא מתחת לנקודת ההתכה שלהם ולכן הם במצב קפוא – מוצק . גילוי וחקירה הסבר הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר