עמוד:33

פלא טבע מדריך למורה׀ 33 1 . מָה יִקְרֶה אִם נִמְזֹג אֶת הַנוֹזְלִים שֶׁלְמַעְלָה לְתוֹךְ כּוֹס לְפִי הַסֵדֶר, בְּלִי לְעַרְבֵּב ? שַׁעֲרוּ וְצַיְרוּ מָה נִרְאֶה בַּכּוֹס . 2 . מִזְגוּ כַּמוּת שָׁוָה מִכָּל נוֹזֵל לְפִי הַסֵדֶר בְּאִטִיוּת וּבִזְהִירוּת בְּלִי לְעַרְבֵּב . חַכּוּ כַּמָה דַקוֹת . צַיְרוּ אֶת הַתוֹצָאָה . מִשְׁתַעַשְׁעִים עִם נוֹזְלִים לִפְנֵיכֶם כַּמָה נוֹזְלִים : סַבּוֹן כֵּלִים תַרְכִּיז פֶּטֶל 1 מַיִם עִם צֶבַע 2 3 שֶׁמֶן מַאֲכׇל כָּחֹל 4 7 קַפְּלוּ אֶת הַפִּנָה וּתְגַלוּ . קוֹרֶה כָּאן ? מָה לְדַעְתְכֶם פעילות 1 שואלים את הילדים אם הם מכירים את הנוזלים האלה ויודעים מתי משתמשים בהם . מעודדים את הילדים להתייחס להשערות של חבריהם באופן מכבד וסובלני . אומרים להם שכל השערה היא לגיטימית, ושזו דרך המדע : משערים, חוקרים ומגלים תגליות . אפשר להציג על הלוח את ההשערות השונות . חשוב מאוד לבקש מהילדים להסביר את ההשערות שלהם, ההסבר לא חייב להיות מנומק היטב אבל צריך להישען על ידע מוקדם או ניסיון החיים של הילדים כדי שלא יהיה ניחוש בלבד . אפשר לסייע לילדים בשאלות מנחות לבירור הסיבה להשערות שלהם . פעילות 2 אחרי הפעילות חוזרים להשערות הילדים ומשווים תוצאות . מקפלים את פינת הדף וקוראים את ההסבר לתופעה . קוגניטיבי חברתי חוש - נועי מטרה לעורר התפעלות ופליאה מעולם החומרים באמצעות אינטראקציות בין נוזלים . עמ׳ בחוברת 7 מודלים פדגוגיים גילוי וחקירה E 5 הלומד השלם הסבר הרחבה למורה מכל הנוזלים בניסוי – שמן ומים לא מתערבבים ; טיפות שמן תמיד יצופו על פני המים . הסיבה לכך נעוצה במבנה הכימי של מולקולות המים בהשוואה למולקולות השמן . כאשר צריך לערבב בין מים לשמן ( בתעשיית הקוסמטיקה למשל ) , מוסיפים חומרים מתחלבים הגורמים לשמן להפוך לטיפות זעירות כל כך עד שנדמה שהשמן והמים התערבבו . לעומת זאת, תרכיז הפטל מתערבב בקלות במים מפני שהוא עשוי על בסיס מים . המבנה המולקולרי של סבון מאפשר לו ליצור כדורים זעירים ( בקנה מידה מולקולרי ) . הלכלוך שהם כולאים בתוכם נשטף במים, וכך הסבון מסייע בשמירה על הניקיון . להביא לשיעור הבא הניסוי כולל שימוש במים רותחים ( כדי להתיך את השוקולד ) ורצוי לעשותו בהדגמה . יש להביא : שוקולד, קערה למים רותחים ובתוכה קערה להתכת השוקולד, תבנית ליציקת השוקולד וכף לערבוב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר