עמוד:32

23׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם אֵילוּ מוּצָרִים יֵשׁ בַּמִטְבָּח ? 1 . גִזְרוּ אֶת הַמוּצָרִים שֶמִיָמִין . 2 . מַיְנוּ אוֹתָם לִשְׁתֵי קְבוּצוֹת . 3 . לְפִי מָה מִיַנְתֶם ? הַצִיעוּ דְרָכִים נוֹסָפוֹת לְמִיוּן . 4 . הַדְבִּיקוּ בְּמַדָף אֶחָד אֶת הַנוֹזְלִים, וּבְמַדָף אַחֵר אֶת הַמוּצָקִים . בַּמִטְבָּח, כְּמוֹ בְּהַרְבֵּה מְקוֹמוֹת אֲחֵרִים, יֵשׁ חוֹמָרִים נוֹזְלִיִים כְּמוֹ מַיִם, וְיֵשׁ חוֹמָרִים מוּצָקִים כְּמוֹ סֻכָּר . חֹמֶץ בֵּיְגָלֶה פַּסְטָה חָלָב אֲפוּנָה שֶׁמֶן דִגְנֵי בֹּקֶר מִיץ פעילות 4 אחרי הפעילות מבקשים מהילדים להיזכר בחומרים נוספים שיש במטבח, ולמיין אותם למוצק ונוזל . יש להניח שחלק מהתלמידים ייתנו שמות של חומרים וחלק ייתנו שמות של מוצרים . מקדו אותם בחומר ממנו עשוי המוצר . גילוי וחקירה קוגניטיבי הסברחוש - נועי מטרה להכיר את מגוון החומרים במטבח ולמיין למוצקים ולנוזלים . עמ׳ בחוברת 6 הצעה לפעילות נוספת כדי להסביר את ההבדלים בין מוצק לנוזל אפשר לבצע כמה התנסויות : להציג באמצעות הדגמה את העיקרון שמוצקים, בניגוד לנוזלים, שומרים על צורתם במעבר מכלי לכלי . השתמשו בכלים שונים : קערה, כוס, ספל, והעבירו ביניהם חפץ מוצק כמו גולה ( או מטבע ) ונוזל כמו מים . הדגישו את ההבדל . אפשר להשתמש בעדשים ( רצוי אדומות, קטנות ) , ולבקש מהילדים להגיד אם הן מוצק או נוזל . יש לשפוך את העדשים מכוס לכוס ולשאול אם הם בטוחים שהעדשים הן מוצק, הרי הן נשפכות . בסוף יש להדגים על עדשה אחת את תכונת המוצק ולהראות שהיא שומרת על הצורה שלה בלי קשר לצורת הכלי, בניגוד לנוזלים המקבלים את צורת הכלי . שואלים : האם אבקה היא מוצק או נוזל ? מדגימים בעזרת סוכר כמו בהדגמה הקודמת של העדשים . זו ההזדמנות להסביר לילדים שאבקות אומנם נשפכות כמו נוזלים אבל למרות זאת הן מוצק . אבקה מורכבת מהרבה מאוד חלקים קטנים – כל חלק כזה שומר על צורתו במעבר מכלי לכלי . הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר