עמוד:30

03׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 1 . הַכֹּל חוֹמֶר כָּל דָבָר בָּעוֹלָם עָשׂוּי מֵחוֹמֶר . הַסֵפֶר שֶׁאַתֶם מַחֲזִיקִים, הַכִּסֵא שֶׁאַתֶם יוֹשְׁבִים עָלָיו, וַאֲפִלוּ הָאֲוִיר שֶׁאַתֶם נוֹשְׁמִים - הַכֹּל חוֹמֶר . 1 . אֵילוּ חוֹמָרִים יֵשׁ בַּסְבִיבָה שֶׁלָנוּ ? הַבִּיטוּ בַּתְמוּנוֹת . כִּתְבוּ כׇּל חוֹמֶר בַּמָקוֹם הַמַתְאִים . הֵעָזְרוּ בַּמִלִים הָאֵלֶה : עֵץ | פְּלַסְטִיק | מַתֶכֶת | זְכוּכִית | נְיָר | בַּד | מַיִם | חוֹל . 4 הכול חומר קוראים את הכותרת ושואלים : האם זה נכון ? מעודדים לחשיבה ביקורתית . האם גם האוויר הוא חומר . . . מה דעתכם ? זה נכון ? מישהו יודע אילו חומרים יש באוויר ? צפוי שיגידו חמצן, אפשר להזכיר שיש חומרים נוספים ( כמו פחמן דו - חמצני וחנקן ) . פעילות 1 מתבוננים בתמונות ומבקשים מהילדים לתאר את הסביבות השונות ולהתייחס לחומרים בכל סביבה . אחרי הפעילות שואלים את הילדים : האם אתם מכירים חומרים אחרים שלא הופיעו כאן ? האם אתם מכירים חומרים נוספים שמהם עשויים החפצים המופיעים בתמונות ? ( למשל – ספר לתינוקות מפלסטיק או חבלים שמחזיקים נדנדה ) . מעורבות מטרה לזהות חומרים שונים בסביבות שונות, באמצעות איתור מידע מתמונה ותוך כדי משחק . עמ׳ בחוברת 4 - 5 קוגניטיבי חברתי רגשי חוש - נועי הרחבה למורה ממה עשויים הדברים ? תפוח, מכונית, סלע, חתול, מים ועוד – כל הגופים עשויים מחומרים, והחומרים בנויים מאטומים זעירים מאוד – גרגיר אחד של חול או של מלח מכיל מיליארדי אטומים . לכן אי אפשר לראות את האטומים בעין או במיקרוסקופ פשוט . רק במאה ה - 20 הצליחו מדענים "לראות" אטומים באמצעות מיקרוסקופים מיוחדים . אטומים הם אבני הבניין של כל החומרים . יש חומרים המורכבים ממספר רב של אטומים מאותו הסוג, ויש חומרים המורכבים מצירופים של אטומים מסוגים שונים ( מולקולות ) . רִיק ( ואקום ) הוא מצב המתאר מקום שאין בו שום חומר . החלל החיצון – המרחב שבו מצויים גרמי השמיים השונים – הוא ברובו רִיק המכיל צפיפות נמוכה של חלקיקים . אפשר ליצור מצב הקרוב לרִיק בעזרת משאבות מיוחדות עבור ניסויים במעבדות או שימור מזון במפעלים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר