עמוד:70

07׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 4 . אָדָם, חוֹמָרִים, סְבִיבָה חוֹמֶר חֲלוֹמִי הָיֹה הָיָה פַּעַם, לִפְנֵי שָׁנִים רַבּוֹת, מֶלֶךְ שֶׁשָׁלַט עַל כָּל מַמְלֶכֶת גֶלֶם, וּשְׁמוֹ הָיָה – הַמֶלֶךְ מוֹנוֹ . יוֹם אֶחָד קָם הַמֶלֶךְ מִשְׁנָתוֹ, כִּנֵס אֶת כָּל יוֹעֲצָיו וְאָמַר בְּקוֹל נִרְגָשׁ : "הַלַיְלָה חָלַמְתִי חֲלוֹם נִפְלָא . בַּחֲלוֹמִי רָאִיתִי אֶת כָּל מַמְלֶכֶת גֶלֶם עֲשׂוּיָה מֵחוֹמֶר אֶחָד בִּלְבַד . זֶה הָיָה מַדְהִים ! כְּלֵי הָאֹכֶל, הָרָהִיטִים, הַמִשְׂחָקִים וַאֲפִלוּ הַבְּגָדִים, הָיוּ עֲשׂוּיִים כֻּלָם מֵאוֹתוֹ הַחוֹמֶר בְּדִיוּק . לַחוֹמֶר הַזֶה יֵשׁ תְכוּנוֹת מְיֻחָדוֹת : לִפְעָמִים הוּא אָטוּם וְלִפְעָמִים שָׁקוּף , לִפְעָמִים קָשֶׁה וְלִפְעָמִים רַךְ , וְהוּא יָכוֹל לִהְיוֹת בְּכָל צוּרָה וּבְכָל צֶבַע שֶׁבּוֹחֲרִים , הוּא קַל מִשְׁקָל וַהֲכִי חָשׁוּב – הוּא זוֹל ! הַבְּעָיָה הַיְחִידָה הִיא שֶׁלִפְנֵי שֶׁהִסְפַּקְתִי לְהָבִין 1 . מָה מְשֻׁתָף לְכָל הַמִלִים הַמֻדְגָשׁוֹת בַּסִפּוּר ? בְּאֵיזֶה חוֹמֶר מְדֻבָּר – הִתְעוֹרַרְתִי . תוֹשָׁבֵי גֶלֶם, שִׁמְעוּ אֶת דְבָרַי – מִי שֶׁיִמְצָא אֶת הַחוֹמֶר הַכֹּל - יָכוֹל, אֶתֵן לוֹ כָּל שֶׁיְבַקֵשׁ – עַד חֲצִי הַמַלְכוּת ! " שָׂמְחוּ תוֹשָׁבֵי גֶלֶם וְאָמְרוּ – "כַּמָה חָכָם הַמֶלֶךְ מוֹנוֹ ! חוֹמֶר אֶחָד שֶׁמַתְאִים כִּמְעַט לְכָל צֹרֶךְ – הֲרֵי זֶה נִפְלָא ! " . הִתְכַּנְסוּ חַכְמוֹת וְחַכְמֵי גֶלֶם וְעָרְכוּ רְשִׁימָה שֶׁל כָּל הַחוֹמָרִים שֶׁהֵם מַכִּירִים . אָמְרָה הַיוֹעֶצֶת הָרִאשׁוֹנָה : "אֲנִי יוֹדַעַת מַהוּ הַחוֹמֶר הַכֹּל - יָכוֹל ! בָּרוּר שֶׁזֶהוּ עֵץ . " אָמַר הַיוֹעֵץ הַשֵׁנִי : "אֲנִי יוֹדֵעַ מַהוּ הַחוֹמֶר הַכֹּל - יָכוֹל ! בָּרוּר שֶׁזוֹהִי זְכוּכִית . " אָמְרָה הַיוֹעֶצֶת הַשְׁלִישִׁית : "אֲנִי יוֹדַעַת מַהוּ הַחוֹמֶר הַכֹּל - יָכוֹל ! בָּרוּר שֶׁזֶהוּ פְּלַסְטִיק . " 44 חומר חלומי לפני קריאת הסיפור שואלים את הילדים : לפי שם הפרק, מה לדעתכם נלמד בו ? מה הקשר בין שלושת המילים : אדם, חומרים וסביבה ? פעילות 1 מקריאים את הסיפור פעם אחת ברצף ועוצרים בתחילת הפסקה האחרונה . שואלים את הילדים מה הם חושבים על חלום המלך מונו, ואם הם מכירים חומר כזה . חוזרים על קריאת חלק זה של הסיפור ועונים על שאלה 1 . קוראים את הפסקה האחרונה של הסיפור ועונים על שאלה 2 . קוגניטיבי מעורבות רגשי מטרה להבין את השפעת הצריכה והשימוש בחומרים על העולם, באמצעות סיפור . עמ׳ בחוברת 44 - 45 הערות לעצמי הרחבה למורה לשימוש הנרחב שאנחנו עושים במוצרי פלסטיק יש השפעה סביבתית גדולה . ישנם סוגים שונים של פלסטיק בעלי מגוון תכונות : עמידות לקרינה, עמידות לחום, גמישות, קשיחות, שקיפות, אטימות, אפשר לייצר פלסטיק בכל הצבעים והגדלים, הוא זול ונוח לעיבוד . התכונה הכי מועילה של הפלסטיק היא העמידות שלו, וזו בדיוק התכונה שיוצרת את הבעיה . פלסטיק אינו מתכלה בקלות ונשאר לשנים רבות מאוד . כיום נעשים ניסיונות למצוא מיקרואורגניזמים שיכולים לפרק פלסטיק וכך להשיב אותו למחזור החומרים בטבע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר