עמוד:15

סיפורו של חוקר המדור "סיפורו של חוקר" מציג סיפורים על מדענים וממציאים, כמו ד"ר גליה פסטרנק בחוברת "חומרים" שחוקרת ולוחמת למען ניקיון הים והחופים, ד"ר רייל הורוביץ בחוברת "חיים" שחוקר אלמוגים, וד"ר אפרת גביש - רגב בחוברת "עולם מגוון" שחוקרת עכבישים . סיפורים אלה לא רק מחזקים את החשיבות של לימוד מדע וטכנולוגיה לשימור ושיפור חייו של האדם וסביבתו, אלא גם מספקים עבור הילדים הצעירים מודלים לחיקוי ( מדענים ומדעניות, ממציאות וממציאים, מהנדסות ומהנדסים ) , היכולים לנסוך השראה בילדים ולתמוך בפיתוח הזהות המדעית - טכנולוגית שלהם . 13 . . Lin - Siegler, X . , Ahn, J . N . , Chen, J . , Fang, F . F . A . , & Luna - Lucero, M . ( 2016 ) . Even Einstein struggled : Effects of Learning About Great Scientists' Struggles on High School Students' Motivation to Learn Science . Journal of Educational Psychology, 108 ( 3 ) , 314 . שְׁמִי אֶפְרָת גָבִישׁ - רֶגֶב, אֲבָל אֲנָשִׁים רַבִּים קוֹרְאִים לִי "אֶפְרָת עַכָּבִישׁ" . רוֹצִים לָדַעַת לָמָה ? הִנֵה הַסִפּוּר : עֶרֶב אֶחָד, כְּשֶׁהָיִיתִי קְטַנָה, הוֹפִיעַ בַּסָלוֹן עַכְשׁוּב עֲנָקִי . כִּבִּיתִי אֶת הָאוֹר וּבָרַחְתִי לַחֲדַר הוֹרַי ( אַל תִצְחֲקוּ, הָיִיתִי רַק בְּכִתָה ג׳ ! ) . כְּשֶׁהִדְלַקְתִי אֶת הָאוֹר בַּחֶדֶר, גִלִיתִי אֶת הָעַכְשׁוּב מַמָשׁ לְיָדִי . . . נִבְהַלְתִי, יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁהַיְצוּר הַמַפְחִיד רוֹדֵף אַחֲרַי ? זִנַקְתִי עַל הַמִטָה וְסִפַּרְתִי עַל הָעַכְשׁוּב לְאָחִי הַגָדוֹל, חוֹבֵב בַּעֲלֵי הַחַיִים . הוּא הִרְגִיעַ אוֹתִי וְהִסְבִּיר שֶׁהָעַכְשׁוּב לֹא אַרְסִי, רַק נִרְאֶה מַפְחִיד . . . • מָה אַתֶם מַרְגִישִׁים כְּשֶׁאַתֶם פּוֹגְשִׁים עַכָּבִישׁ ? כָּךְ הִתְחִיל הַקֶשֶׁר שֶׁלִי עִם עַכְּבִישִׁים . הִתְחַלְתִי לְחַפֵּשׂ עַכְּבִישִׁים לְיַד הַנַחַל וּבַגְבָעוֹת שֶׁלְיַד הַבַּיִת, וְלָמַדְתִי שֶׁהֵם יְצוּרִים מְיֻחָדִים וּמְרַתְקִים . כְּשֶׁגָדַלְתִי הָפַכְתִי לְחוֹקֶרֶת עַכְּבִישִׁים . לָמַדְתִי שֶׁהָעַכְּבִישִׁים נִזוֹנִים מֵחֲרָקִים . סִפּוּרָה נָא לְהַכִּיר : שֶׁל חוֹקֶרֶת דוֹקְטוֹר אֶפְרָת עַכָּבִישׁ ! עַרְסְלָנִית מִתַחַת לָעַרְסָל שֶׁלָה טוֹרֶפֶת עָשׁ שֶׁנִלְכַּד בָּרֶשֶׁת . 16 1 . אֵיךְ הָעַכְּבִישִׁים עוֹזְרִים לַחַקְלָאִים ? 2 . אִם תִפְגְשׁוּ אֶת אֶפְרָת, מָה תִשְׁאֲלוּ אוֹתָה ? חָקַרְתִי כָּל מִינֵי עַכְּבִישִׁים שֶׁטוֹוִים מַלְכּוֹדוֹת קוּרִים כְּדֵי לָצוּד חֲרָקִים . גִלִיתִי שֶׁהַרְבֵּה עַכְּבִישִׁים שֶׁחַיִים בְּשָׂדוֹת שֶׁל חִטָה, בּוֹנִים עַרְסָל שֶׁל קוּרִים קָרוֹב לַקַרְקַע, וְאָז מְחַכִּים שֶׁחֲרָקִים יִפְּלוּ לְתוֹכוֹ מֵהַצְמָחִים שֶׁמִסָבִיב . כְּשֶׁחֶרֶק נוֹפֵל לָעַרְסָל הוּא מִסְתַבֵּךְ בַּקוּרִים . הָעַכָּבִישׁ, שֶׁחַי עַל הַצַד הַחִיצוֹנִי שֶׁל רֶשֶׁת הַקוּרִים, מַרְגִישׁ אֶת תְנוּעוֹת הַחֶרֶק שֶׁנָפַל, וּמְמַהֵר לִבְדֹק אֶת הַטֶרֶף . אִם הַטֶרֶף בְּגֹדֶל מַתְאִים - הָעַכָּבִישׁ נוֹשֵׁךְ אוֹתוֹ, מַזְרִיק לוֹ אֶרֶס וְטוֹרֵף אוֹתוֹ . אִם הַטֶרֶף גָדוֹל מִדַי - הָעַכָּבִישׁ חוֹתֵךְ אֶת הַקוּרִים וּמְשַׁחְרֵר אוֹתוֹ . • אֵיךְ הָעַכְּבִישִׁים לוֹכְדִים אֶת הַמָזוֹן שֶׁלָהֶם ? הַחִטָה לֹא גְדֵלָה כָּל הַשָׁנָה, וּבִזְמַן שֶׁאֵין חִטָה, חֵלֶק מֵהָעַכְּבִישִׁים צְרִיכִים לִמְצֹא לְעַצְמָם מְקוֹם מְגוּרִים אַחֵר . לָכֵן מִשְׁתַדְלִים לְהַשְׁאִיר שְׁטָחִים פְּתוּחִים לְיַד הַשָׂדוֹת . הָעַכְּבִישִׁים גְדֵלִים וּמִתְרַבִּים שָׁם עַד שֶׁהַחִטָה צוֹמַחַת שׁוּב וְהֵם חוֹזְרִים אֵלֶיהָ . הַחַקְלָאִים שֶׁמְגַדְלִים אֶת הַחִטָה אֲסִירֵי תוֹדָה לָעַכְּבִישִׁים כִּי הֵם מְנַקִים אֶת הַשָׂדֶה מִמַזִיקִים . וַאֲנִי ? אֲנִי מְאֹהֶבֶת בְּעַכְּבִישִׁים ! עַכְשׁוּב הוּא קְרוֹב מִשְׁפָּחָה שֶׁל הָעַכְּבִישִׁים . הָעַכְשׁוּב נָע בִּמְהִירוּת וְהַנְשִׁיכָה שֶׁלוֹ עֲלוּלָה לְהַכְאִיב . צְפוּ בַּסִרְטוֹן וְהִזָכְרוּ בַּסוּרִיקָטָה, חַיָה קְטַנָה וְ״סַקְרָנִית״ . 17 פלא טבע מדריך למורה׀ 15

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר