עמוד:14

שיר / סיפור ספרות הילדים מיוצגת בחוברות פלא טבע בהלימה לנושאים המדעיים והטכנולוגיים . סיפורים ושירים הם הסביבה הטקסטואלית הטבעית לילדים צעירים . לצד ההנאה והעניין שמספקת להם הספרות, הילדים רוכשים באמצעותה ידע רב על העולם, על תופעות בטבע ועל הַקשרים בין בני אדם לטבע, ולומדים להבחין בין הריאליסטי לפנטסטי . הטקסטים הספרותיים שנבחרו מאפשרים לילדים להתבונן בעובדות ובמושגים המדעיים והטכנולוגיים משתי נקודות מבט – זו של המדע והטכנולוגיה וזו של הספרות . ההתבוננות הדמיונית המחויכת לעיתים של הספרות בתופעה מן המציאות, מחדדת את יכולתם של הילדים להבחין בין מציאות לדמיון, ועשויה להניב דיון רב - ערך שיתרום הן לחשיבה המדעית והטכנולוגית והן ליכולת הביטוי . בעקבות יצירות הספרות שבחוברת, כדאי לעודד את הילדים לקרוא סיפורים ריאליסטיים בני זמננו שבמרכזם הטבע – סביבת החיים של הילדים, ונושאים שבמוקד השיח החברתי והגלובלי – קיימות וסביבה . כָּאֲבוּ לִי הַשִׁנַיִם מִירָה מֵאִיר אֶתְמוֹל כָּאֲבוּ לִי נוֹרָא הַשִׁנַיִם, אָז אִמָא אָמְרָה שֶׁאֵין בְּרֵרָה וְצָרִיךְ לָלֶכֶת אַחַת וּשְׁתַיִם אֶל הָרוֹפֵא . טוֹב . הִתְלַבַּשְׁתִי יָפֶה, הִסְתָרַקְתִי, רָחַצְתִי פָּנִים וְאָזְנַיִם וְצִחְצַחְתִי שִׁנַיִם . . . וְ . . . אָמַרְתִי לְאִמָא : "אוֹי, כּוֹאֵב בַּפֶּה - אֲבָל . . . אֲנִי פּוֹחֶדֶת מֵהָרוֹפֵא . " וְאִמָא אָמְרָה - "מָה פִּתְאֹם הֲרֵי אַתְ גְדוֹלָה וּכְאֵב שִׁנַיִם זוֹ לֹא מַחֲלָה . וְאֵין בְּרֵרָה," אִמָא אָמְרָה . "גַם אֲנִי אֶתְלַבֵּשׁ יָפֶה, וְנֵלֵךְ בְּיַחַד אֶל הָרוֹפֵא . " . . . טוֹב, אָז אֲנַחְנוּ סוֹף סוֹף בָּרְחוֹב וְהַיוֹם יָפֶה - הַשֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת, וּבַדֶרֶךְ אֶל הָרוֹפֵא יֵשׁ חֲנֻיוֹת ( וְגַם בָּתֵי מִרְקַחַת ) וּקְצָת מִסְתַכְּלִים בַּדֶרֶךְ בַּחַלוֹנוֹת בִּשְׂמָלוֹת, בְּמִכְנָסַיִם - - - וַאֲנִי מִתְפַּלֶלֶת שֶׁאוּלַי לֹא נַסְפִּיק וְיִסְגְרוּ כְּבָר אֶת רוֹפֵא הַשִׁנַיִם . . . . הִגַעְנוּ בְּדִיוּק וְהָיוּ שָׁם הַרְבֵּה אֲנָשִׁים וְאָחוֹת בְּחָלוּק, . . . כָּאן כְּבָר רָצִיתִי לִפְרֹץ בְּבֶכִי . אֲבָל הִתְבַּיַשְׁתִי - זֶה לֹא יָפֶה, אֲנִי כְּבָר גְדוֹלָה וְכָאן זֶה . . . רוֹפֵא . לְבַסוֹף - הִגִיעַ תוֹרֵנוּ . נִכְנַסְנוּ . אָמַרְנוּ שָׁלוֹם . וְהַכֹּל מִסָבִיב מַבְרִיק וְנוֹצֵץ ; וְהַלֵב שֶׁלִי . . . מִתְפּוֹצֵץ מִפַּחַד . וְיֵשׁ שָׁם כֵּלִים - הָמוֹן ! וְכֻלָם מַבְרִיקִים כְּמוֹ אוֹצָר אוֹ מַטְמוֹן . וַהֲכִי מַפְחִידָה - זוֹ הַמְכוֹנָה . סְתָם עוֹמֶדֶת בַּפִּנָה, שְׁקֵטָה כָּזֹאת כְּאִלוּ לֹא יוֹדַעַת לְזַמְזֵם וּלְהַכְאִיב, רַמָאִית, שַׁקְרָנִית, כַּזְבָנִית ! וְרַק הָרוֹפֵא מְחַיֵךְ ( בְּחַיַי, הוּא חָמוּד ! ) "אֲנִי רוֹאֶה שֶׁזֶה כּוֹאֵב, וְעוֹד אֵיךְ . נוּ, יַלְדָה גְדוֹלָה שֶׁכְּמוֹתֵךְ בּוֹאִי וּנְסַדֵר זֹאת אַחַת וּשְׁתַיִם וְלֹא יַרְגִיזוּ אוֹתָךְ יוֹתֵר הַשִׁנַיִם . " - - - וּמֶה הָיָה הַסוֹף ? כְּלוּם . הָלַכְנוּ הַבַּיְתָה וְאִמָא עוֹד הִסְפִּיקָה לִקְנוֹת הַרְבֵּה דְבָרִים, וְהַשִׁנַיִם ? - בְּסֵדֶר . 63 41׀ פלא טבע מדריך למורה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר