עמוד:12

11 . דגן, א' ( 2015 ) . חינוך טכנולוגי – סוגיות ואתגרים . אאוריקה ( 38 ) . פותרים בעיה בהוראת מדע וטכנולוגיה חשוב שהילדים יְפתחו את המיומנויות הקשורות בפתרון בעיות, כלומר את היכולת להגות ולבנות פתרונות טכנולוגיים לבעיות מחיי היום - יום . תהליך פיתוח טכנולוגי מכונה "תהליך התיכון" והוא הבסיס לחשיבה הנדסית ולייצור מוצרים טכנולוגיים . המדור "פותרים בעיה" מזמין את הילדים לזהות צורך מסוים, לנסח בעיה טכנולוגית ( למשל בחוברת 2 עמ' 41 "להציל את הריחן" ) , להציע רעיונות לפתרונות, ולהתנסות בצורה מעשית בבניית הפתרון . רַעֲיוֹן לְפִתְרוֹן : בְּנִיַת חֲמָמָה 1 34 גוֹזְרִים עָנָף שֶׁל רֵיחָן וְשָׂמִים בְּמַיִם עַד שֶׁיוֹצִיא שׁוֹרָשִׁים . שׁוֹתְלִים אֶת הֶעָנָף עִם הַשׁוֹרָשִׁים בָּאֲדָמָה שֶׁבַּבַּקְבּוּק . חוֹתְכִים בַּקְבּוּק לִשְׁנֵי חֲלָקִים . מְכַסִים אֶת הַשׁוּלַיִם בִּנְיַר דֶבֶק רָחָב . מְמַלְאִים אֲדָמָה בַּחֵלֶק הַתַחְתוֹן . מְכַסִים בַּחֵלֶק הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַבַּקְבּוּק, וּמְנִיחִים עַל אֶדֶן חַלוֹן עִם הַרְבֵּה אוֹר שֶׁמֶשׁ . מַשְׁקִים בִּמְעַט מַיִם פַּעַם בְּשָׁבוּעַ, וּמְחַכִּים לָאָבִיב . בָּאָבִיב, כְּשֶׁחָמִים וְנָעִים בַּחוּץ – שׁוֹתְלִים אֶת הַרֵיחָן בַּגִנָה . חַקְלָאִים מְגַדְלִים עַגְבָנִיוֹת גַם בַּחֹרֶף . כְּדֵי לְהָגֵן עֲלֵיהֶן מֵהַקֹר, הַחַקְלָאִים בּוֹנִים חֲמָמוֹת שֶׁשׁוֹמְרוֹת עַל הַטֶמְפֵּרָטוּרָה הַמַתְאִימָה, בְּדִיוּק כְּמוֹ חֲמָמַת הַבַּקְבּוּק שֶׁבְּנִיתֶם לַרֵיחָן . 2 פּ וֹ תְרִי ם בְּעָיָה בְּנוּ חֲמָמָה לַרֵיחָן לְפִי הַתְמוּנוֹת . 5 אֶפְשָׁר לְחוֹרֵר אֶת הַפְּקָק אוֹ לֹא לְהִשְׁתַמֵשׁ בּוֹ כְּלָל . 42 פּ וֹ תְרִי ם לְהַצִיל אֶת הַרֵיחָן בְּעָיָה עֲלֵי רֵיחָן ( בָּזִילִיקוּם ) הֵם תַבְלִין נֶהֱדָר לְרֹטֶב פַּסְטָה . עֲדִי וְאָדָם אוֹהֲבִים מְאוֹד פַּסְטָה בְּרֹטֶב רֵיחָן ( בָּזִילִיקוּם ) . בַּחֹרֶף, כָּל שִׂיחֵי הָרֵיחָן בַּגִנָה שֶׁלָהֶם חוּמִים וּמֵתִים ( הָרֵיחָן לֹא שׂוֹרֵד בַּחֹרֶף הַקַר ) . בָּאָבִיב, אַבָּא שֶׁלָהֶם שׁוֹתֵל שְׁתִילִים חֲדָשִׁים בַּגִנָה . הֵם גְדֵלִים בִּמְהִירוּת וְשׁוּב יֵשׁ תַבְלִין לְפַּסְטָה לְמֶשֶׁךְ כָּל הַקַיִץ . 1 . אֵיךְ אֶפְשָׁר לִשְׁמֹר עַל הַרֵיחָן, כְּדֵי שֶׁלֹא יָמוּת בַּחֹרֶף ? הַבִּיטוּ בַּצִיוּד וּבָחוֹמָרִים וְהַצִיעוּ רַעֲיוֹנוֹת לְפִתְרוֹן . מִסְפָּרַיִם מִכְסֶה שָׁקוּף נְיַר דֶבֶקבַּקְבּוּק חָתוּךְ בָּאֶמְצַע שַׂקִית נַיְלוֹן אֲדָמָהקַנְקַן מַיִם קֻפְסַת נַעֲלַיִם חֶבֶל 41 21׀ פלא טבע מדריך למורה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר