עמוד:45

45 קריאת השיר קראו את השיר קריאה ראשונה . שאלו מי מדבר בשיר, ומה אנחנו יודעים עליו . לפני הקריאה השנייה שאלו מה מצב הרוח בשיר, ומה יוצר אותו . פעילויות בעקבות קריאה פעילויות 1 - 3 עוסקות בהבנת השיר . פעילות 4 מבקשת שהילדים ילקטו את הפעלים בגוף ראשון בזמן עבר . בעבודה עם מתקשים די לשים לב לדמיון בתבנית המילים . בעבודה עם מתקדמים אפשר לשים לב גם לפעלים המתייחסים ליום המחרת, פעלים בזמן עתיד ( אלך, אשב, אבכה ) ולהצביע על ההבדל בין שתי הקבוצות מבחינת הזמן ( מה שהיה לעומת מה שיהיה ) והמבנה ( לפעלים בגוף ראשון עבר משותפת הסיומת "תי", ולפעלים בגוף ראשון עתיד - תחילית אל"ף ) . פעילות 5 מפגישה את הילדים עם אמצעי ספרותי - חזרה על מילה, ומבקשת מהם להבין למה המילה הזאת חוזרת ( מדגישה את הגעגועים למיכאל ואת מקומו החשוב בחייה של הילדה ) . פעילות 6 מעבירה את הסיטואציה הזאת לעולמם של הילדים . אמנם זו פעילות כתיבה, אבל אפשר גם להעלות את הנושא בשיחה בכיתה . פעילות 7 מתייחסת לפואטיקה - עקרון "הסוף הטוב" בספרות הילדים : האם הסוף בשיר עשוי להיחשב "טוב" ? הציעו לילדים להעלות דוגמאות לשירים ולסיפורים שקראו או שמעו ולבדוק אם ההנחה שבגוף השאלה נכונה . עם ילדים מתקדמים אפשר לשוחח על התאמת השיר לילדים גדולים יותר ולמבוגרים . האם רק ילדים מרגישים כך כשאין מקיימים הבטחה שניתנה להם ? האם האכזבה והעלבון שהשיר מצליח לתאר הם נחלתם של קטנים וגם של גדולים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר