עמוד:40

40 קבוצת השירים שנבחרה מייצגת כמה פנים במכלול יצירתה של המשוררת : ארבעה מהשירים ( דני גיבור, מיכאל, רגז, אלישבע מה נחמדת ) משתייכים לז'אנר הלירי וידויי . אחד ( רוח רוח ) הוא שיר תיאורי המכוון להתבוננות בטבע . ואחד ( הדג הקטן ) נשען על הומור ועל ביטוי רגשי - אישי . העיסוק בשירים בשער זה מבליט כמה ממאפייניה של שירת מרים ילן שטקליס : מבחינת הצורה - מלבד ההקפדה על חריזה ומשקל יש בשירים חזרות רבות על מילים או על שורות שלמות, המכוונות לאוזנו של המאזין הצעיר, מקלות עליו בזכירה ומסייעות לו להיות שותף פעיל בהקראה . מבחינת התוכן - בשיריה של שטקליס, גם אלה הנטועים היטב בהומור, המשוררת מצליחה לגעת בעומק רגשותיהם של ילדים כבני אדם . אהבה ועלבון בשירים דני גיבור, מיכאל, אלישבע מה נחמדת . כעס, עצב ותסכול בשירים רוגז והדג הקטן . היא עושה זאת באמצעות סיטואציה סיפורית קטנה השזורה בכל אחד מהשירים . שטקליס משתמשת בהאנשה - מובהקת ( רוח רוח, הדג הקטן ) או סמויה ( רוגז, אלישבע ) - ומעצימה בדרך זו את הרגשות שמבטאים גיבוריה . בנוסף, כמעט בכל השירים שהוצגו כאן שטקליס משלבת שאלות ( "למה זה, אמא, למה" ? , למה לא תשכב לנוח ? ", "ומי לא בא ? " "אין אני יודעת למה / הם אומרים, פיסחת את ? ", "כלום זה טוב / שזנבי תמיד רטוב ? " ) . השאלות, בין אם רטוריות ובין אם יש להן תשובות, מזמינות את הקורא או המאזין להיות שותפים מעורבים בחשיבה על הגיבור ועל הסיטואציה שהוא מעורב בה . השירים נבחרו בזכות התאמתם לקהל היעד, תלמידי כיתה א', בזכות המגוון המרתק של אמצעים פואטיים ההולם את יכולת ההתבוננות של קהל היעד, ובזכות העובדה שהם נחשבים זה דורות לחלק בלתי נפרד מן המטען התרבותי שילדים ישראלים נושאים אתם לבגרותם . דני גיבור, מיכאל, רוגז - ז'אנר לירי - וידויי מרים ילן שטקליס התייתמה מאמה שהייתה בת שש . כשגדלה נישאה לאדריכל משה שטקליס, אך לא הביאה ילדים לעולם ולא חוותה אימהות . ייתכן שעובדות ביוגרפיות אלה קשורות ליכולתה המופלאה לראות פנימה ולהתחבר עם ילדותה היא, להזדהות עם מצוקותיהם של ילדים צעירים, ולבטא קשת רחבה של רגשות בלשון פואטית שתיגע בנימי נפשם של קוראים צעירים . לא מעט משיריה הם שירים ליריים . "השיר הלירי לסוגיו מעלה נושאים הקשורים בתחושות, בהלך רוח ובחוויות רגשיות של פרט במגעו עם העולם" ( על פי "סוגיות וסוגים בשירת ילדים" מאת מירי ברוך, משרד הביטחון - ההוצאה לאור 1985 ) . כאלה הם למשל השיר לבדי, השמלות של אמא, ידידי טינטן ואחרים . שלושת השירים הליריים הכלולים בשער זה - דני גיבור, מיכאל ו - רוגז - משתייכים ( במידה זו או אחרת של מובהקות ) לתת - ז'אנר המכונה "השירי הלירי - וידויי", ומתמקדים, כלשונה של מירי ברוך, "בתיאור יחסי הדובר והעולם האנושי" ( שם ) . מרים ילן שטקליס הייתה בין מייצגיו המרכזיים של תת - ז'אנר זה . "בניגוד לשיר הלירי הקלאסי, שבו אין סיפור מעשה, הרי יסודו של השיר הלירי - וידויי לילדים הוא סיפור או סיטואציה מן העבר הקרוב, והם שהולידו את הרגשות או המתחים הפנימיים העולים מן השיר . הילד הדובר תולה את רגשותיו במאורע ש"גרם" אותם, מתוך אי - יכולתו להפריד בין האירוע לבין התגובה הרגשית עליו" ( "הז'אנר הלירי - וידויי בשירי הילדים של מרים ילן שטקליס", מאת לאה חובב, בתוך "באמת" ! " גיליון 4 - 5 תשנ"א 1991 ) . הילד דני והילדה המצפה עד כלות למיכאל שאיננו בא - שניהם חשים עלבון, שניהם יודעים עצב עמוק ומהו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר