עמוד:24

24 כדאי לוודא שהילדים מכירים ומבינים את המילה "מדינה" ( ארץ, שחיים בה בני אדם, שיש לה גבולות, שיש בה מלך או ראש ממשלה ואנשים שעוזרים להם לנהל את החיים ) . תלמידים צעירים עלולים עדיין להתקשות בהבחנה בין שמות של אזורים, של ערים ושל מדינות, ובעבודה איתם אפשר להזכיר שמות של מדינות ( באזורנו או בעולם כולו ) . בעבודה עם ילדים מתקדמים אפשר לבקש מהם להזכיר שמות של מדינות ואף להוסיף פרט או שניים על כל אחת ( מי שיודע ) . קריאת הטקסט קראו את הטקסט בקול פעם אחת . התחילו לקרוא פעם שנייה, ועצרו אחרי הפִסקה שעניינה דגל ישראל . בהתאם לידע ולמוכנות של הילדים אפשר לתאר את צורתו ואת צבעיו של דגל ישראל, להרחיב ולספר שצבעיו וצורתו של דגל ישראל נקבעו בהשראת צבעי הטלית, וסמל המגן דוד מופיע מאות שנים על בתים יהודיים ועל בתי כנסת בכל מיני מקומות שבהם חיו יהודים . המשיכו לקרוא בפעם השנייה את הפסקה הבאה . ודאו שהילדים מבינים מהם "בניינים ציבוריים" ויכולים לתת דוגמאות לפי הטקסט . הסבירו מהו "טקס" . השתדלו לעשות זאת בעזרת דוגמאות מעולמם של הילדים, מחיי בית הספר, מאירועים הקשורים לחגים ולמועדים שהילדים שותפים להם ( למשל : תחרויות ספורט וטקסים של הענקת פרסים בתחומים שונים, ביקורים של אישיות זו או אחרת בבית הספר או בעיר ) . המשיכו וקראו את יתרת הטקסט . הזכירו לילדים איפה נמצא התורֶן בבית הספר, ועודדו אותם לספר איך ואיפה תולים דגלים לקראת יום העצמאות בביתם או בסביבתם הקרובה . לאחר הקריאה בפעילות 1 הילדים מתבקשים להיזכר בצורתו ובצבעיו של הדגל הלאומי ולהשלים את הפרטים החסרים בשלושת האיורים שבמסגרות . בפעילות 2 הילדים "מנתחים" במילים את דגל המדינה - מה בכחול, מה בלבן . הם יכולים להסתכל בדגלים שהשלימו בפעילות 1 . בפעילות 3 מבססים כמה פעלים שמתקשרים עם דגלים - מניפים, מורידים, מקשטים . הפעלים האלה מופיעים בטקסט . פעילות 4 מזמינה את הילדים למחשבה ולשיחה - למה הדגלים של המדינות שונים זה מזה . אפשר להרחיב כאן בעניין ייחודיות, לא רק של דגלי מדינות . בפעילות 5 התלמי דים מתבקשים להשלים בצביעה לפי ההוראות איורי דגלים של מדינות אחרות המופיעים בשחור - לבן ולצדם מספרי צבעים . בהתאמה לסקרנותם וליכולתם של הילדים, וכדי לא להותיר את שמות המדינות ברמה הסתמית, כדאי להעשיר את ידיעותיהם בפרטים אחדים על כל מדינה, למשל : יוון היא ארצם של היוונים שעליהם אנחנו מספרים בחנוכה, קנדה שוכנת ביבשת אמריקה והיא שכנתה של ארצות הברית, יפן קרובה לסין, אתיופיה ומצרים שוכנות ביבשת אפריקה, ועם מצרים שהיא מדינה ערבית יש לנו הסכם שלום . בפעילות 6 הילדים מוזמנים לפעילות יצירה - עיצוב של דגל לכיתה . אפשר להקדים שיחה לפעילות הזאת - מה מיוחד בכיתה שלנו ? מה נרצה שיהיה בדגל שייחד אותנו ? באילו צבעים ? יש לתת מקום לתשובות שונות ולעיצובים שונים כדי להראות מגוון . אפשר לבקש מהילדים לצייר את הדגלים שלהם על דפים מחוץ לחוברת, ואז לתלות את התוצרים לתערוכה בכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר