עמוד:20

20 בַּיַּבָּשָׁה וְאֶת רֹדְפֵיהֶם הִשְׁלַכְתָּ בִמְצוֹלֹת כְּמוֹ אֶבֶן בְּמַיִם עַזִּים" . ( נחמיה ט, ט, ובפסוקי דזמרה בתפילת שחרית ) "כִּי בָא סוּס פַּרְעֹה בְּרִכְבּוֹ וּבְפָרָשָׁי ו בַּיָּם וַיָּשֶׁב ה' עֲלֵהֶם אֶת מֵי הַיָּם וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם" . ( מתוך שירת הים, שמות טו, יט, נאמרת בתפילת שחרית ) "אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים" . ( במדבר טו, מא, מתוך קריאת שמע ) "אֱמֶת מִמִּצְרַיִם גְּאַלְתָּנוּ וּמִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתָנוּ, כָּל בְּכורֵיהֶם הָרָגְתָּ וּבְכורְךָ יִשְׂרָאֵל גָּאָלְתָּ" . ( מתוך ברכת גאולה שלאחר קריאת שמע בתפילת שחרית ) ( מתוך קידוש לערב שבת ) שאלו את התלמידים : מה המשותף לכל הפסוקים ששמענו ? מדוע יציאת מצרים כה חשובה לנו ואנו מזכירים אותה כל כך הרבה פעמים ? לשאלה זו יש בטקסט שתי תשובות . הסבירו את ההבדל בין נס גלוי ( כמו קריעת ים סוף ) . האם יציאת מצרים הייתה נס גלוי או נס טבעי ? הדגישו כי יציאת מצרים הייתה הפעם הראשונה שבה ה' עשה נס כה בולט שהדהים את כל העולם : "שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת . אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד" ( שמות טו, יד - טו ) . לצורך הסבר התשובה השנייה, ערכו דיון בכיתה על מהותו של עבד . מי קובע את סדר יומו ? האם הוא בעל זכויות כלשהן ? מהן חובותיו ? הסבירו כי כל זמן שבני ישראל היו עבדים, הם לא יכלו להפוך לעם ולקבל על עצמם את התורה ומצוותיה, שכן הם לא היו אדונים לעצמם ולא יכלו לבחור מה ברצונם לעשות ומתי . רק כאשר יצאו מעבדות לחירות, יכלו סוף סוף להתאחד לעם אחד, עצמאי ובעל רצונות משלו, שיכול לקבל על עצמו את נועם עול תורה ומצוות . השינוי המשמעותי הזה התרחש ביציאת מצרים, ועל כן אנו מציינים את האירוע הזה באופן בולט כל כך . הסבירו שכדי שנס יציאת מצרים ייזכר לנצח, אנו מזכירים אותו כמה פעמים ביום ומעבירים את הסיפור מאב לבן, בעיקר בליל הסדר . שאלו : כיצד אנו מזכירים בליל הסדר את נס יציאת מצרים ? אילו מנהגים מיוחדים אנו נוהגים ? מדוע ? בקשו מהתלמידים לספר אילו מנהגים מיוחדים נוהגים במשפחתם בליל הסדר, ועודדו אותם לספר מחוויותיהם האישיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר