עמוד:5

5 ( ראי הרחבה בנושא האיורים - בסעיף הבא ) . ילדי ישראל התברכו בספרות עשירה, המשקפת את רבדיה של השפה העברית . בעידן שבו פרטי המידע מתיישנים, מתחדשים ומשתכפלים בקצב מסחרר מציעה היצירה הספרותית האיכותית אתגרים שתוקפם לא פג : ריבוי משמעויות, מבע מורכב, שימוש מיטבי ומדויק באוצר מילים, דמיון, יצירתיות וחשיבה מקורית . המפגש האישי והכיתתי עם ספרות יפה מאפשר לשכלל כלים אלה גם אצל הקוראים הצעירים . התמודדות זו של קוראים היא רלוונטית ונחוצה בהקשר של כישורי המאה ה - 21 , כישורים השמים דגש רב על יצירתיות, ביקורתיות ותקשורת . האיורים בחוברת ישנם ספרי ילדים הנחקקים בזיכרון ביחד עם האיורים שליוו אותם . לדוגמה, הדמות של דודי שמחה באיוריה של רות צרפתי היא חלק בלתי נפרד מהדמות שיצר ע' הלל, וציור הכריכה של שמואל כץ לספר "דירה להשכיר" שייך לזיכרון חרוזיה של לאה גולדברג . על תפקיד האיור בספרות הילדים כותבת ד"ר תור גונן : " הפונקציות שממלא האיור בספר לגיל הרך הן רבות . הוא מקביל למילה הכתובה, ממחיש מושגים מופשטים או מספק קונקרטיזציה כאשר דמות הגיבור וסביבתו אינם מתוארים בטקסט, מדגיש או סותר אספקט מסוים מן הטקסט, מפרש ומרחיב את משמעותו על ידי דימויים שאינם נמצאים בטקסט . האיור עוזר לילד לזכור את הסיפור, מפשט עניינים מורכבים והופכם קלים להבנה, מרחיב את כושר התמצאותו של הילד בסביבתו, מעשיר את עולמו האסוציאטיבי, מקנה לו אט אט רבדים תרבותיים וסמליים, מפתח את הרגש האסתטי ומעדן את חושיו . האיור והממד הוויזואלי ממקמים את הטקסט באווירה ויזואלית ריגושית רבת - פנים, הנותנת לספר כולו את אופיו ואת כוח המשיכה שלו 2 " . המאייר יזהר כהן מצביע על רבדים שמאייר טוב מוסיף לטקסט הספרותי : "לדעתי מאייר טוב הוא מאייר שיכול לשיר בקנון עם הטקסט, שמוצא את מקומו לצדו, ולא משקף אותו כמו ראי, שטווה חוטים בין השורות ומעשיר את חוויות הקריאה כאשר הוא חושף דברים שלא נאמרו על ידי הכותב, דברים שיכולים לפתוח לקורא עוד חלון להבנה של הטקסט . מאייר ואיור באים מהשורש "אור", ותפקידם להאיר, לשפוך אור על 3 . הטקסט, לשמר דיאלוג בין האיור לטקסט" כאמור, בחוברת זו השתדלנו לקרב את התלמידים לחוויות הקריאה בספרות ילדים, וכן כל הטקסטים הספרותיים מאוירים . חלק מן האיורים נלקחו מהספרים המקוריים ( למשל : רוגז, רוח רוח, מיכאל - את כולם צייר דוד פולונסקי לספר פרח נתתי לנורית מאת מרים ילן שטקליס ) , ויצירות אחרות אוירו בידי מאיירים שונים במיוחד לספר זה . 2 . ד"ר תור גונן היא מומחית בנושא האיור בספרות הילדים . הציטטה לקוחה מתוך "גונן, רות ( תור ) "מסרים ערכיים בספרי - ילדים ישראליים מאוירים לגיל הרך בין השנים 1948 - 4891" 3 . בתוך אנדרמן, נירית, "על ענפי השירה" ( ריאיון עם המאייר יזהר כהן ) , עיתון "הארץ" 2010 . 7 . 1

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר