עמוד:20

20 שִׁיר לַמַּעֲלוֹת א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת : אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי . ב עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ . ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ . ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל . ה ה' שֹׁמְרֶךָ ה' צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ . ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה . ז ה' יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ . ח ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם . תְהִלִים קכא, א - ח מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? 12 הבנת הנשמע ארבעה קטעים ביחידה שלפנינו, ומכנה משותף אחד לכולם - ברכה שאדם מברך בשם ה' . הקב"ה העניק לנו את הזכות לברך אחרים בשמו, והזכות הזאת קיימת גם בחיי היום - יום של התלמידים . אם אי אפשר ללמד את כל חלקי היחידה ברצף, אנו ממליצים ללמד את "שיר למעלות" בנפרד, ואת שאר החלקים ברצף . עוד אנו מציעים להשמיע את הלחן של הקטעים במעבר בין קטע לקטע או להשמיעם בסיום הלימוד . "שיר למעלות", תהלים, מזמור קכא מזמור קכא הוא חלק מתוך קבוצת המזמורים קכ - קלד, הפותחים כולם "שיר המעלות" ( מזמורנו הוא היחיד הפותח ב"שיר למעלות" ) . לפי דברי רש"י בעקבות המשנה, אמרו אותם הלויים על חמש עשרה מעלות העולות מעזרת נשים לעזרת ישראל בבית המקדש . הפועל שמ"ר חוזר שש פעמים במשמור ומבטא גם את הצורך של המשורר בשמירת ה' וגם את אמונתו בשמירת ה' . השמירה היא מקיפה וכוללת : לאורך כל הדרך ( אל יתן למוט רגלך, צאתך ובואך ) , ביום ובלילה ( יומם השמש לא יככה וירח בלילה ) , עכשיו ובעתיד ( מעתה ועד עולם ) . לפני הקריאה : קראו את כותרת המזמור . שאלו : מהיכן הוא לקוח ? מתי נהוג לומר פרקי תהלים ? מהלך הקריאה : קראו את המזמור ברצף . אחרי הקריאה : בררו יחד עם התלמידים את הפירוש של מילים קשות בפרק קראו שוב את פסוק א' בנימת שאלה . שאלו את התלמידים : מה לדעתכם מצבו של הדובר ? מה שאלתו ? קראו את פסוק ב' והסבירו כי ה' שומר עלינו כל הזמן - "הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל" . הסבירו את המילים הנרדפות "ינום" ו"יישן" . סכמו כי בכל עת ובכל מצב, בצאתנו ובבואנו, הקב"ה שומר עלינו ומלווה אותנו . ציינו כי נהוג לומר פרק זה בעת צרה או קושי . בקבוצה של תלמידים מתקדמים אפשר להתעכב על הסגנון המקראי במילים "שמרך", "ימינך", "נפשך" . "ברכת כוהנים" לפני הקריאה : שאלו את התלמידים אם הם מכירים את הברכה ואם הם יודעים מתי היא נאמרת . ברכת כוהנים נאמרת גם בברכות השחר ( כציטוט מהתורה ולא כברכה ) , וגם בנוסח הארוך של קריאת שמע שעל המיטה ( אפשר לציין כי היום נפתח ומסתיים בברכת כוהנים ) . יש הנוהגים לברך את התלמידים בערב שבת או ביציאה לדרך רחוקה בברכת כוהנים . שאלו מי מילדי הכיתה כוהן, ובקשו מהכוהנים לספר כיצד הם מתכוננים לברכה וכיצד הם מברכים את הקהל . שאלו את שאר ילדי הכיתה מה נוהג אביהם לעשות בזמן ברכת כוהנים . ציינו כי נהוג לא להביט בכוהנים אלא לכסות את הפנים בטלית

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר