עמוד:90

90 מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? וּפִתְאֹם . . . חַמָה זוֹרַחַת מָה הַפַּחַד ? מָה הַפַּחַד ? הַצְבִיָה לַצְבִי לוֹחֶשֶׁת : בּוֹא, הַבֵּט הִנֵה הַקֶשֶׁת כְּבָר הָאָרֶץ מִתְיַבֶּשֶׁת קֶשֶׁת . יֶלֶד לַמָרוֹם הִבִּיט : - קֶשֶׁת ! קֶשֶׁת ! אוֹת הַבְּרִית לָאָדָם וּלְכָל חַי לֹא יִהְיֶה מַבּוּל עוֹד . דַי ! דַי . גֶשֶׁם, גֶשֶׁם, גֶשֶׁם מַיִם גֶשֶׁם יוֹם וְעוֹד יוֹמַיִם אֲפֹרִים - שְׁחֹרִים שָׁמַיִם מַיִם . הַחַיוֹת בַּיְעָרוֹת הִתְחַבְּאוּ בַּמְעָרוֹת פַּחַד . . . פַּחַד . . . הוֹי מַבּוּל ! בְּבֵיתוֹ נֶחְבָּא שַׁבְּלוּל הָאַרְנֶבֶת בְּחוֹרָה הוֹי מַבּוּל נוֹרָא ! נוֹרָא ! הוֹי מַבּוּל הוּא בָּא ! הוּא בָּא ! הָעוֹלָם כֻּלוֹ יִטְבַּע ! מַיִם . קֶשֶׁת / רִבְקָה אֱלִיצוּר מִתוֹךְ הַסֵפֶר שָׁלוֹם לָךְ אוֹרַחַת : בְּחָרוּז וּבְסִפּוּר, לְשַׁבָּת, לְמוֹעֵד וּלְכָל עֵת , הוצאת מורשת וידיעות ספרים, 1965 בִּרְכַּת הַקֶשֶׁת בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, זוֹכֵר הַבְּרִית וְנֶאֱמַן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָּם בְּמַאֲמָרוֹ . ברכות נט, ע"א 82 הבנת הנשמע הקשת / רבקה אליצור השיר עוסק בקשת ברקיע . הקשת מזכירה לאדם את המבול שפקד את הארץ בימי נוח ואת ההבטחה שניתנה לנח כי לא יהיה עוד מבול על הארץ . הקשת היא אות לברית בין ה' לבין בני האדם . כאשר הקשת מופיעה בשמים, היא נראית כתופעת טבע מפליאה ביופייה . אך מעבר ליופייה, הקשת מעידה על הברית עם ה' ומנחמת אנשים ובעלי חיים כאחד כשהם מפחדים מאיתני הטבע . "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם לְדֹרֹת עוֹלָם . אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ . וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן . וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר" ( שמות ט, יב - יד ) . מדוע נבחרה הקשת כאות לברית ? אפשר להסביר כי הקשת נבחרה לסמל את הברית מפני שהיא נראית כאילו היא מחזיקה את השמים . יסודותיה של הקשת ניצבים מקצה הארץ ועד קצה הארץ, והיא כביכול מחזיקה את הרקיע שלא יתמוטט וכך מונעת מעוד מבול לבוא ולהשחית את הארץ . . "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן" - העננים מטים ליפול ומאיימים לשטוף הכול, ואילו הקשת תומכת בהם כדי שלא יתפרצו להשחית את הארץ . השיר של רבקה אליצור מעביר אותנו מתיאור הפחד של בעלי החיים מהמבול המאיים אל הביטחון שמשרה הקשת ( כאות מאלוקים ) - שהמבול פסק, ואין איום של מבול נוסף . לפני הקריאה : אמרו לתלמידים כי שם השיר שנלמד הוא קשת . שאלו : מה מזכירה לכם המילה הזאת ? ( תשובות אפשריות של תלמידים : חץ וקשת, קשת לשיער, קשת בשמים ) . מתי מופיעה קשת בשמים ? ( כשיורד גשם בזמן שהשמש זורחת ) . מה אתם מרגישים כשאתם רואים קשת ? בררו מי מהתלמידים מכיר ויכול לספר את סיפור נח והמבול . מה קרה מיד אחרי המבול ? ( הקשת המסמנת את סיום המבול ניתנה לאדם כאות לברית ) . שאלה מכוונת לפני קריאת השיר : למה החיות פוחדות ? מהלך הקריאה : קראו את השיר לתלמידים . השיר רצוף סימני קריאה ( בעיקר בבית השני ) , ומתבקשת קריאה באינטונציה דרמטית שתעביר את תחושת הפחד של החיות ואת הרגיעה המשתררת עם הופעת הקשת . אחרי הקריאה : התלמידים יענו על השאלה המכוונת שנשאלה לפני הקריאה . קראו שוב את הבית הראשון ושאלו : מה מסופר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר