עמוד:54

54 מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? שָׁלוֹם לָךְ אוֹרַחַת ! / רִבְקָה אֱלִיצוּר שָׁלוֹם לָךְ אוֹרַחַת שָׁלוֹם לָךְ שַׁבָּת חִכִּינוּ חִכִּינוּ סוֹף סוֹף הִנֵה בָּאת . הַבַּיִת שָׁטַפְנוּ פְּרָחִים לָךְ קָטַפְנוּ פָּרַשְׂנוּ מַפָּה לְבָנָה עַל שֻׁלְחָן הַנֵרוֹת מְאִירִים, כָּל הַבַּיִת מוּכָן . שָׁלוֹם לָךְ אוֹרַחַת שָׁלוֹם לָךְ שַׁבָּת חִכִּינוּ חִכִּינוּ סוֹף סוֹף הִנֵה בָּאת . מִתוֹךְ הַסֵפֶר שָׁלוֹם לָךְ אוֹרַחַת : בְּחָרוּז וּבְסִפּוּר, לְשַׁבָּת, לְמוֹעֵד וּלְכָל עֵת , הוצאת מורשת וידיעות ספרים, 1965 46 הבנת הנשמע "שלום לך אורחת" / רבקה אליצור השיר הזה הוא השיר הפותח בספר "שלום לך אורחת" מאת רבקה אליצור . בספרנו הוא מופיע עם השיר "שבוע טוב", גם הוא מאת רבקה אליצור, ושני השירים יחד יכולים לשמש מעין "פתיחה" ו"סגירה" של השבת . אנו מציעים להתייחס לשני השירים כיחידה אחת וללמדם זה אחר זה . כמבוא לעיסוק בשירים מומלץ לספר על רבקה אליצור ( אפשר לקרוא עליה באתר ( . www . rivkaelitzur com ) . בסיום הלימוד אפשר להקרין את הסרטון "שלום לך אורחת", שבו מופיעים שירים אלו ועוד שירים מהספר "שלום לך אורחת" . בהלכה מוזכרים דינים רבים בנוגע להכנות לשבת : כיבוס הבגדים, הכנת תבשילים מיוחדים ועוד . המצווה להתכונן לשבת חלה על כל אדם, ואפילו אדם חשוב שאינו נוהג בדרך כלל לעסוק במלאכות הבית, חייב לעשות בעצמו חלק מההכנות לשבת ( לפי משנה תורה, זמנים, שבת ל, סעיף ו ) . לפני הקריאה : ספרו לתלמידים כי לביתם אמורה להגיע אורחת מכובדת . קראו את שם השיר ובקשו מהתלמידים לשער מי האורחת . מהלך הקריאה : קראו את השיר בקצב נינוח המתאים לשורות השיר ולאווירת השבת . אחרי הקריאה : קראו שוב את הבית הראשון מהמילים "שלום לך אורחת" ועד למילים "סוף סוף הנה באת" . בדקו עם התלמידים אם הם צדקו בהשערותיהם בנוגע לאורחת . שאלו : מדוע השבת מכונה "אורחת" ? ( נערכים לכבודה כמו לקראת אורח, מגיעה פעם בשבוע כאורחת ולא כדיירת קבע, באה והולכת, ועוד ) . הסבירו כי גם בהלכות שבת מוזכר כי יש להתכונן לשבת כשם שמתכוננים לקראת אורח מכובד : לנקות את הבית ולטעום מראש מתבשילי השבת כדי לבדוק שהם מוכנים כראוי . שאלו : מי הדובר בשיר ? אל מי הוא פונה ? האם אפשר בכלל "לדבר" עם השבת ? חזרו על המשפט : "חיכינו, חיכינו, סוף סוף הנה באת" . שאלו את התלמידים : האם הדובר רצה שתגיע שבת ? כיצד הבנתם זאת ? המשיכו בקריאת השיר עד סופו . בקשו מהתלמידים לציין אילו מילים מתחרזות הם זיהו במהלך הקריאה . אפשר גם לזהות מאפיינים נוספים של השיר כסוגה ( שורות קצרות, מילים חוזרות ) . שאלו את התלמידים כיצד התכוננו בשיר לקבל את השבת, ובקשו מהם לספר כיצד מתכוננים לשבת בביתם . אפשר לספר לילדים מקצת הלכות שבת כדי להמחיש להם שההכנות לשבת מעוגנות בהלכה ונוהגות מדורי דורות . בהמשך ללימוד השיר אפשר גם לספר את הסיפור "יוסף מוקיר שבת" . הסיפור מופיע בחוברת קוראים עם קסם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר