עמוד:79

79 מי אני ? הבנה - תלמידים יקראו את המשפטים, וייזכרו מי עשה את הפעולה . אם אינם זוכרים, יש לחזור ולקרוא את הסיפור או את המשפטים הרלוונטיים ( אפשר להוסיף שאלות מכוונות : חפשו בסיפור ? היכן תחפשו ? . . . ) . סמנו ליד התשובה הנכונה - שאלות הבנה על הסיפור . נתונות תשובות שונות, ויש לבחור את הנכונות . אמנם התשובות אינן ״מלאות״, אך יש קישוריות בין השאלה לבין התשובה . שלוש שאלות שואלות "למה ? " ומחפשות את הסיבה . הסיבות אינן מפורשות בסיפור ( למשל, לא נאמר : רם לא נרדם, כי . . . ) , אלא יש להסיק אותן מן הכתוב . לעומת זאת, השאלה "מי פחד . . . ? ", היא שאלה של איתור פרטים . מילת שאלה - שאלו : באיזו מילת שאלה פותחות 3 השאלות הראשונות ? באיזו מילה פותחות התשובות ? ( אפשר לסמן ) . בכותרת "סערה בלילה" טמונה הזדמנות להבעה חופשית בכתב . בשיחה עם תלמידים מתקדמים בעקבות הטקסט אפשר להעלות את נושא הפחד, ואז להציע לתלמידים להשתמש בשלוש השורות הראשונות ( עד "את הרעמים ואת הברקים" בשורה השלישית ) כפתיח לסיפור משלהם . אפשר להציע לתלמידים משפטי המשך כמו "פתאום נשמע רעש חזק" או "פתאום נפתחה הדלת", ולבקשם להמשיך בכתיבת סיפור משלהם במחברות . מִי אֲנִי ? מִתְחוּ קַו מִכָּל מִשְׁפָּט לַצִיוּר הַמַתְאִים . יִלַלְתִי קָרָאתִי לְאִמָא כִּסִיתִי אֶת רָם • לָמָה רָם לֹא נִרְדַם ? כִּי הָיְתָה סְעָרָה . כִּי הָיְתָה מְסִבָּה . • לָמָה אִמָא קָמָה בַּלַיְלָה ? כִּי תָמָר קָרְאָה לָה . כִּי רָם קָרָא לָה . • לָמָה מִינִי יִלְלָה ? כִּי הִיא שָׁמְעָה אֶת אִמָא וְאֶת אַבָּא . כִּי הִיא שָׁמְעָה אֶת הָרְעָמִים וְאֶת הַבָּרָד . • מִי פָּחַד בַּלַיְלָה ? רַק רָם . גַם רָם וְגַם מִינִי . רַק מִינִי . סַמְנוּ לְיַד הַתְשׁוּבָה הַנְכוֹנָה לְכָל שְׁאֵלָה . מִ ן נִי ם תִירִ שִׂ שִׁיקִ ץצִיףפִ סִי פִּיעִ 71

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר