עמוד:108

108 מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? אַחַת מִמִצְווֹת "עֲשֵׂה" בַּתוֹרָה הִיא מִצְוַת "כִּבּוּד הוֹרִים" . מִצְוָה עַל הָאָדָם לְכַבֵּד אֶת אָבִיו וְאֶת אִמוֹ . מִצְוַת כִּבּוּד הוֹרִים חֲשׁוּבָה כָּל כָּךְ, שֶׁהִיא נִזְכֶּרֶת בַּעֲשֶׂרֶת הַדִבְּרוֹת : "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ" ( שמות כ, יב ) . תָמִיד עָלֵינוּ לִזְכֹּר מָה עָשׂוּ לְמַעֲנֵנוּ הוֹרֵינוּ - גִדְלוּ אוֹתָנוּ, טָרְחוּ וְעָשׂוּ כָּל מָה שֶׁיָכְלוּ כְּדֵי שֶׁחַיֵינוּ יִהְיוּ טוֹבִים וּמְאֻשָׁרִים . לָכֵן עָלֵינוּ לְהַכִּיר לָהֶם טוֹבָה וְלַעֲזֹר לָהֶם בְּכָל מָה שֶׁהֵם צְרִיכִים . כַּאֲשֶׁר הָהוֹרִים חוֹלִים אוֹ זְקוּקִים לְעֶזְרָה אָחֶרֶת, חַיָבִים אָנוּ לְהִתְפָּנוֹת מֵעִסוּקֵינוּ וְלַעֲזֹר לָהֶם . הַתוֹרָה מוֹסִיפָה וְאוֹמֶרֶת "אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ" ( ויקרא יט, ג ) . כְּלוֹמַר - אַל לָנוּ לִפְגֹעַבִּכְבוֹדָם שֶׁל הוֹרֵינוּ אוֹ לְבַיֵשׁ אוֹתָם, אַל לָנוּ לִסְתֹר אֶת דִבְרֵיהֶם וַאֲפִלוּ לֹא לִקְרֹא לָהֶם בִּשְׁמוֹתֵיהֶם . לָכֵן אָנוּ פּוֹנִים לְהוֹרֵינוּ בַּמִלִים "אַבָּא" וְ"אִמָא" . הַתוֹרָה אוֹסֶרֶת בְּאִסוּר חָמוּר לְקַלֵל אֶת הָהוֹרִים אוֹ לְהַכּוֹת אוֹתָם . כָּאָמוּר, הַהִתְנַהֲגוּת הָרְאוּיָה בְּיַחַס לָהוֹרִים מֻרְכֶּבֶת מִשְׁתֵי מִצְווֹת, הָאַחַת מוֹרָא, וְהַשְׁנִיָה כִּבּוּד . שָׁאֲלוּ רַבּוֹתֵינוּ ( קידושין לא, ב ) : אֵיזֶהוּ מוֹרָא וְאֵיזֶהוּ כִּבּוּד ? וְעָנוּ : מוֹרָא, לֹא עוֹמֵד בִּמְקוֹמוֹ הַמְיֻחָד לוֹ, וְלֹא יוֹשֵׁב בִּמְקוֹמוֹ הַמְיֻחָד לוֹ, וְלֹא סוֹתֵר אֶת דְבָרָיו . וְכִבּוּד, מְסַיֵעַלוֹ בְּכָל מָה שֶׁצָרִיךְ, מַאֲכִילוֹ וּמַשְׁקֵהוּ, וְאִם צָרִיךְ - מַלְבִּישׁ וּמְכַסֶה, מַכְנִיס וּמוֹצִיא . אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ : "שְׁלֹשָׁה שׁוּתָפִים יֵש בָּאָדָם, הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אָבִיו וְאִמוֹ . בִּזְמַן שֶׁאָדָם מְכַבֵּד אֶת אָבִיו וְאִמוֹ, אוֹמֵר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא : מַעֲלֶה אֲנִי עֲלֵיהֶם כְּאִלוּ דַרְתִי בֵּינֵיהֶם וְכִבְּדוּנִי" ( קידושין ל, ב ) כְּלוֹמַר, אָדָם שֶׁמְכַבֵּד אֶת אָבִיו וְאֶת אִמוֹ כְּאִלוּ כִּבֵּד אֶת הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא . לְמִי שֶׁמְכַבֵּד אֶת הוֹרָיו מַבְטִיחָה הַתוֹרָה אֲרִיכוּת יָמִים . כִּבּוּד הוֹרִים עיבוד על - פי מקורות שונים 100 הבנת הנשמע "כיבוד הורים" לפני הקריאה : קראו את הכותרת והסבירו כי לפנינו טקסט מידעי העוסק במצוות כיבוד הורים . הסבירו את המושגים "מצווֹת עשה ולא תעשה" ו"עשרת הדיברות" . הדגישו כי בעשרת הדיברות מופיעות המצוות העיקריות והחשובות ביותר . שאלו : מצוות כיבוד הורים נמצאת בעשרת הדיברות . מה משמעות הדבר ? מהלך הקריאה : קראו את הטקסט פעם אחת ברצף . אחרי הקריאה שאלו : מדוע עלינו לכבד את הורינו ? התבוננו יחד בפעילות הראשונה . בקשו מהתלמידים לבחור תמונה אחת שמתאימה למשהו שההורים עושים עבורם, ולספר על כך לכיתה . הזכירו את מצוות הכרת הטוב . הסבירו כי מי שמתרגל להכיר תודה ( להוריו ובכלל ) , ידע להכיר תודה גם לקב"ה, שהרי הוא זה שברא אותנו ואת כל הדברים שסביבנו . על כן מצוות כיבוד הורים קשורה לאמונה בהקב"ה בכלל . קראו שוב את המשך הטקסט עד סופו . קראו שוב את שני הפסוקים המופיעים בקטע ושאלו את התלמידים מה ההבדל ביניהם . ציינו כי מצוות כיבוד הורים מורכבת משתי מצוות שונות : מצוות כיבוד, ומצוות מורא . הסבירו את המילה "יראה" והגדירו על פי הציטוט ממסכת קידושין את ההבדלים בין מצוות כיבוד, המתייחסת לעזרה להורים, לבין מצוות מורא, המתייחסת לצורת ההתנהגות כלפי ההורים . הסבירו כי מצוות כיבוד הורים היא מצוות עשה, ואילו מצוות מורא היא מצוות לא תעשה . קראו שוב את הדוגמאות לכיבוד הורים מהטקסט, ובקשו מהתלמידים למיין אותן למצוות כיבוד ולמצוות מורא . כדאי לבקש מהתלמידים להוסיף דוגמאות משלהם . יש להתייחס גם לסדר הופעת האב והאם בפסוקים, ולהסביר את ההבדל על פי רש"י, ויקרא יט, ג : "הקדים אם לאב, לפי שגלוי לפניו שהבן ירא את אביו יותר, ובכבוד הקדים אב לאם, לפי שגלוי לפניו שהבן מכבד את אמו יותר מאביו, מפני שמשדלתו בדברים" . כדוגמאות נוספות לכיבוד הורים אפשר להזכיר לתלמידים את הסיפור כיבוד אב, המופיע בחוברת הראשונה ) . קראו בפני התלמידים את

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר