עמוד:77

77 3 . פעילויות בעקבות הקריאה בפעילויות הראשונה והשנייה הילדים מתבקשים להראות הבנה של מהלך הדברים . בפעילות השלישית הילדים מתבקשים לזהות את הדמות המספרת את הדברים בשיר ( הדובר ) . כדאי להפנות את תשומת לבם לשורות כמו "אמא אמרה לי", לשם "דני" שאומרת אמא, למשפטים "אינני בוכה", "גיבור אני", המעידים על זהות הדובר . הפעילות הרביעית תיעשה בדיבור . בסוף השיר דני שואל "אַךְ לָמָה זֶה, אִמָא, לָמָה / בּוֹכוֹת הַדְמָעוֹת בְּעַצְמָן ? ", כלומר הוא מנסה להרחיק את עצמו מן התגובה הרגשית המביכה . כדאי לעודד את הילדים לספר אם חשו פעם, כמו דני, מבוכה עקב בכי ורצון להסתיר את רגשותיהם . כדאי להוסיף ולשוחח על הסיטואציה החברתית שהשיר פורס ועל הדרכים שבהן יכולים ילדים להקל על עצמם ולהתאושש מעלבון . כדאי לחזור לפעילות הסמנטית שנערכה לפני קריאת השיר סביב המושג "גיבור" . כדאי להזכיר לילדים אילו מילים העלו כחלופות או כמפרשות את "גיבור", לשאול איזו מהן מתאימה למשמעות של "גיבור" בשיר . אפשר להוסיף לרשימת החלופות גם את "גיבור" במשמעות של חוסן רגשי . עם תלמידים מתקדמים אפשר לערוך השוואה בין המושגים מהשיר - "גיבור" ו"תינוק - בכיין", ולשאול מה ההבדל ביניהם ; האם הבכי מעיד על היותך "תינוק" ? כדאי לעודד את הילדים להגיב לדברי חבריהם, ולהשתמש בפתיח היוצר את הזיקה לדברי הדובר הקודם : "לי קרה מקרה דומה" או "לי קרה מקרה שונה" ולספר על עצמם . מָה דָנִי נָתַן לְנוּרִית ? צִבְעוּ אֶת הַצִיוּרִים הַמַתְאִימִים . מָה נוּרִית עָשְׂתָה בַּפֶּרַח ? הַקִיפוּ אֶת הַצִיוּר הַמַתְאִים . מִי מְסַפֵּר אֶת הַסִפּוּר ? צִבְעוּ אֶת הַצִיוּר הַמַתְאִים . דָנִי אוֹמֵר "הַדְמָעוֹת . . . הֵן בּוֹכוֹת בְּעַצְמָן . " לְמָה הוּא מִתְכַּוֵן ? הַאִם גַם אַתֶם מַרְגִישִׁים כָּךְ לִפְעָמִים ? 69

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר