עמוד:76

76 לשוב אליהם לאחר הדיון בשיר עצמו . הסבירו לילדים שאחרי שמיעת השיר נבדוק אם צדקו בהשערותיהם . סוג כזה של דיון מניח יסוד להבנה של שדה סמנטי, של ריבוי משמעויות ושל הֶקשר . 2 . קריאת השיר קראו את השיר פעם אחת, ובקשו מהילדים להיזכר ולמנות את הדמויות בשיר : אמא, הילד דני והילדה נורית . לפני שאתם קוראים פעם שנייה, הנחו את הילדים להאזין ולשים לב מה קרה בסיפור שמספר השיר . קראו פעם שנייה מתחילת השיר ועד סופו . הקפידו על קריאה מתונה, שתאפשר לילדים לקלוט את מגוון הרגשות בשיר ואת עוצמתם . בקשו מהילדים לתאר כל אחת מהדמויות על פי השיר : אמא מנחמת, מעודדת . דני ניסה להראות את רגשותיו, אבל ספג תגובה מזלזלת ורגשותיו נפגעו . נורית לא הבינה את המחווה של דני וגרמה לתחושה של עלבון ועצב . אפשר לשוחח עם הילדים על הפגיעה אף שאולי נעשתה שלא במתכוון, רק מתוך חוסר תשומת לב . הבנת הנשמע השיר "דני גיבור" / מרים ילן - שטקליס הטקסט נועד להאזנת התלמידים לקריאתה בקול של המורה . השיר "דני גיבור" מופיע לפני טקסט ייעודי על ילד הזקוק לנוכחותה המרגיעה של אמו בגלל ברקים ורעמים בליל סערה . זהו מעין וידוי, והדובר הוא הילד דני . במרכז השיר - שברון לב בגלל אהבה נכזבת . האפיזודות שדני מתאר - מתן פרח ותפוח לילדה שהוא אוהב ותגובתה המזלזלת של הילדה - מתוארות בפשטות, במילים של יומיום, ומאפשרות למאזינים צעירים כמו גם לקוראים מבוגרים להבין את עוצמת הרגשות ולהזדהות עם הילד השקוע בצער ובמפח נפש . הילדים שיאזינו לשיר יפגשו לא רק את שברון לבו של דני, אלא גם את המצוקה שהוא חש נוכח העמדה הרגשית - עֶרְכִית הנוקשה של אמו ( השיר נכתב לפני כ - 80 שנה, במהלך המאבק על הקמת המדינה ובעיצומה של מלחמת העולם השנייה . ילד שאינו בוכה, שמסוגל לעמוד במצוקות ולהתגבר עליהן - אלה היו חלק ממאפייניו הרצויים של הילד העברי החדש כחלק ממגמה שהתחזקה בספרות הילדים העברית של התקופה . ) ההאזנה לשיר עשויה לעודד את הילדים של ימינו להתבונן בעצמם ובעמדות המבוגרים סביבם . 1 . פעילויות הכנה לפני קריאה אפשר לברר עם הילדים מהי משמעות המילה "גיבור" לדעתם, ולבקש שיציעו מילים חלופיות או הסבר למילה . בוודאי יעלו הסברים ומילים כמו אמיץ, חזק, שיש לו הרבה כוח, שלא מפחד, שמפחדים ממנו, שמנצח את האחרים . כתבו כמה מן הפירושים או ההסברים, כדי שיהיה אפשר מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? אִמָא אָמְרָה לִי : דָנִי, יַלְדִי הוּא גִבּוֹר וְנָבוֹן . יַלְדִי לֹא יִבְכֶּה אַף פַּעַם כְּפֶתִי קָטֹן . אֵינֶנִי בּוֹכֶה . אַף פַּעַם . אֵינֶנִי תִינוֹק - בַּכְיָן . זֶה רַק הַדְמָעוֹת . . . הַדְמָעוֹת . . . הֵן בּוֹכוֹת בְּעַצְמָן . פֶּרַח נָתַתִי לְנוּרִית - קָטָן וְיָפֶה, וְכָחֹל . תַפּוּחַ נָתַתִי לְנוּרִית - נָתַתִי הַכֹּל . דָנִי גִבּוֹר / מִרְיָם יָלָן - שְׁטֶקֶלִיס מִתוֹךְ הַסֵפֶר פֶּרַח נָתַתִי לְנוּרִית , הוצאת כנרת, זמורה - ביתן, דביר 2005 נוּרִית אָכְלָה הַתַפּוּחַ . הַפֶּרַח זָרְקָה בֶּחָצֵר . הָלְכָה לְשַׂחֵק עִם יֶלֶד - עִם יֶלֶד אַחֵר . אֵינֶנִי בּוֹכֶה אַף פַּעַם . גִבּוֹר אֲנִי, לֹא בַּכְיָן ! אַךְ לָמָה זֶה, אִמָא, לָמָה בּוֹכוֹת הַדְמָעוֹת בְּעַצְמָן ? 68

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר