עמוד:102

102 חלקי המכתב - למכתב יש מבנה אופייני . הפנו את תשומת הלב לחלקי המכתב . שאלו : איך סבתא פונה אל תמר ? ( תמרי חביבתי ) , איך היא מסיימת את המכתב ? ( באהבה רבה, סבתא ) . מה המילים מביעות ? אילו רגשות ? המכתב לתמר תמר מקבלת מכתב תשובה מסבתא . סבתה עונה על שאלותיה, ומספרת על חוויותיה באנגליה . לפני קריאת מכתב התשובה כדאי לקרוא שוב לכיתה את המכתב של תמר . שאלו : מה אנחנו מצפים שסבתא תכתוב ? קריאת הטקסט ( דגם קריאת טקסט ארוך ) 1 . טרום קריאה - מספור שורות . כדי להקל על המתקשים אפשר למספר את השורות, אך יש להיזהר מהחלת הצעה זו באופן גורף על כל הטקסטים . אפשר לחלק את הקטע במקומות המתאימים לפי אירועים, תיאורים, דיבור ישיר, פסקות, או כל רכיב מבנה הגיוני אחר . מילים מוכרות - כתבו את המילים המוכרות על הלוח . אפשר גם לבקש מהתלמידים לזהות דמויות מוכרות בקטע . מילים חדשות - בנו את המילים החדשות על הלוח . כותרת - תלמידים ינסו לשער לפי הכותרת במה הקטע עוסק ( על מי / מה יסופר ) . 2 . קריאה דמומה - התלמידים יקראו את כל הקטע קריאה דמומה . 3 . קריאה בקול של המורה - בקטע ארוך רצוי לחלק את הקטע לפי תוכנו, ובסוף כל חלק לשאול שאלת הבנה אחת ( שאלה בעל - פה ) . 4 . קריאה בקול של תלמידים - התלמידים יקראו את הקטע בקול . 5 . לאחר הקריאה - אפשר לצייר את הטקסט או להמחיז אותו . אפשר לשאול שאלות רפלקציה - מה למדתי מהקטע ? מה לא ידעתי ואני יודע עכשיו ? מה ציפיתי והתקיים / לא התקיים ? וכדומה . הודעה חדשה בס"ד ט׳ בַּאֲדָר תָמָרִי חֲבִיבָתִי, קָרָאתִי עַל הַפְּרָס וְהִתְרַגַשְׁתִי ! אֲנִי מְבַלָה נִפְלָא . לֹא פָּגַשְׁתִי נָסִיךְ, אֲבָל בִּקַרְתִי בַּטִירָה שֶׁל מַלְכַּת אַנְגְלִיָה . הַמַלְכָּה וְהַנְסִיכִים גָרִים בַּטִירָה רַק בַּקַיִץ . רָאִיתִי גַם אֶת הַתַכְשִׁיטִים הַיְקָרִים שֶׁל הַמַלְכָּה . קָנִיתִי טִירָה קְטַנָה לְרָם, וְלָךְ קָנִיתִי צָעִיף . גַם אֲנִי כְּבָר מִתְגַעְגַעַת ! בְּאַהֲבָה רַבָּה, סָבְתָא . סָבְתָא עָנְתָה עַל הַמִכְתָב שֶׁל תָמָר . אל : תמר לִיךכִכִּייִטִחִ זִיוִ הִדִיגִבִיבִּאִי 94

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר