עמוד:38

38 קריאת הטקסט לפני שתקראו את הטקסט באוזני הילדים, ודאו שהם מכירים את המילים האלה : ממליטה, תרועות, מנהיגה, מנוסה, נודדות . לאחר קריאת הטקסט בשלמותו כדאי לחזור ולהזכיר את המספרים שמופיעים בו . כדי שהעובדה שהפיל שוקל כ - 100 ק"ג תהיה משמעותית, כדאי להזכיר פריט ששוקל קילוגרם אחד ( שקית סוכר או אורז ) , לומר מהו משקלו הממוצע של תינוק אנושי ( כ - 3 ק"ג ) , ומהו משקלו הממוצע של אדם בוגר ( כ - 75 ק"ג ) . לאחר קריאה שנייה, קיימו שיחה במליאה ועזרו לילדים לערוך מעין מיפוי של הטקסט . הזכירו את הנושא הראשון, הולדת הפיל התינוק, ועודדו את הילדים להיזכר בעובדות הנוגעות לחייו . הזכירו את הנושא השני, עדר הפילים והפילה המנהיגה, ועודדו את הילדים לספר מה שמעו בנושא הזה . ולבסוף הזכירו את הנושא השלישי, שיתוף הפעולה של הפילות, ובקשו מהילדים לספר מה למדו מהקטע בנושא זה . הבנת הנשמע טקסט מידע - משפחת פילים הקטע הוא עקבות הטקסט הייעודי "הפיל והפיתה", על תמר ואבא הנקלעים לסיטואציה מבדחת מול כלוב הפילים ; הטקסט המידעי מזמין את הילדים אל מעבר לגבולות האנקדוטה שבחוברת ; הם יוכלו לרכוש ידע על חיי הפילים בטבע, מחוץ לכלוב . הצבת הטקסט הייעודי - סיפורי לצד המידעי תעזור לילדים לפתח מודעות להבדלים בין שתי הסוגות . בקטע המידע יש מילים השייכות במובהק לשדה הסמנטי של "בעלי חיים", כמו ממליטה, עדר, גור, נודדות, תרועת אזהרה, אבל גם מילים רבות השייכות גם לשדה הסמנטי של "חיי בני אדם", למשל משפחה, אמא, יונק, בן חמש, מנהיגה, צעירות, בנות, בנים, מבוגרת, חזקה, מנוסה, מגדלות, עוזרות, משחקות . הצירוף של שני העולמות משתקף היטב בכותרת, שיש בה "משפחה" הנקשרת אינטואיטיבית לבני אדם, ו"פילים" השייכת לעולם בעלי חיים . הטקסט נועד לקריאה בקול של המורה . אפשר להזכיר לילדים את הטקסט שקראו על הפיל בגן החיות ש"חטף" לתמר את הפיתה ולהסביר שהטקסט ההוא סיפר סיפור קטן ומשעשע, אבל הקטע שישמעו ייתן להם מידע אמיתי על פילים . כדאי לשאול את הילדים מה ידוע להם על פילים בטבע : איפה הם חיים ? מה הם אוכלים ? כמה פילים יש במשפחה ? מַזָל טוֹב ! פִּילוֹן חָדָשׁ נוֹלַד בְּמִשְׁפַּחַת הַפִּילִים ! כְּשֶׁאִמָא פִּילָה מַמְלִיטָה, כָּל הַפִּילוֹת הַבּוֹגְרוֹת בָּעֵדֶר נֶאֱסָפוֹת סְבִיבָה וּבוֹדְקוֹת אֶת הַגוּר הַקָטָן בַּחֵדֶק שֶׁלָהֶן . הַפִּילוֹן אָמְנָם רַק נוֹלַד, אֲבָל הוּא כְּבָר כָּבֵד מְאוֹד . הוּא שׁוֹקֵל כִּמְעַט 100 קִילוֹגְרַם, כָּבֵד כְּמוֹ מְקָרֵר ! שָׁעָה אַחֲרֵי שֶׁהַפִּילוֹן נוֹלַד הוּא כְּבָר יָכוֹל לַעֲמֹד עַל רַגְלָיו וְלָלֶכֶת אַחֲרֵי אִמוֹ . בְּכָל יוֹם הוּא יוֹנֵק מֵאִמוֹ חָלָב בְּכַמוּת גְדוֹלָה, כְּמוֹ שֶׁל 15 קַרְטוֹנִים מְלֵאִים חָלָב ! הוּא יוֹנֵק עַד שֶׁהוּא בֶּן חָמֵשׁ אוֹ שֵׁשׁ . אָז מַתְחִיל הַפִּילוֹן לִתְלֹשׁ בְּעֶזְרַת הַחֵדֶק שָׁרָשִׁים, עֲשָׂבִים, עֲנָפִים וְעָלִים וְלֶאֱכֹל כְּמוֹ הַפִּילִים הַבּוֹגְרִים . הַפִּילוֹן וְאִמָא שֶׁלוֹ חַיִים בְּמִשְׁפָּחָה שֶׁיֵשׁ בָּה בְּעֵרֶךְ 15 פִּילִים . בְּכָל מִשְׁפָּחָה יֵשׁ פִּילָה מַנְהִיגָה, פִּילוֹת צְעִירוֹת, שֶׁהֵן הַבָּנוֹת שֶׁלָה, וּפִילוֹנִים צְעִירִים . הַפִּילָה הַמַנְהִיגָה הִיא הֲכִי מְבֻגֶרֶת בַּמִשְׁפָּחָה, הֲכִי חֲזָקָה וַהֲכִי מְנֻסָה . הִיא מַכִּירָה אֶת הָאֵזוֹר שֶׁבּוֹ הַפִּילִים חַיִים, וְהִיא מוֹבִילָה אֶת הַמִשְׁפָּחָה לַמְקוֹמוֹת שֶׁאֶפְשָׁר לִמְצֹא בָּהֶם אֹכֶל וּמַיִם . הַפִּילוֹת הָאִמָהוֹת מְגַדְלוֹת יַחַד אֶת הַפִּילוֹנִים וְעוֹזְרוֹת זוֹ לְזוֹ לְטַפֵּל בָּהֶם . לִפְעָמִים פִּילוֹן תִינוֹק יוֹנֵק מִפִּילָה שֶׁאֵינֶנָה אִמָא שֶׁלוֹ . הַפִּילוֹת נוֹדְדוֹת יַחַד מִמָקוֹם לְמָקוֹם כְּדֵי לִמְצֹא מָזוֹן, אוֹכְלוֹת וְשׁוֹתוֹת יַחַד וּמְשַׂחֲקוֹת עִם הַפִּילוֹנִים שֶׁלָהֶן . כְּשֶׁפִּילָה אַחַת מַשְׁמִיעָה תְרוּעַת אַזְהָרָה, שְׁאַר הַפִּילוֹת מַקְשִׁיבוֹת, וְאִם צָרִיךְ הֵן מִתְרַחֲקוֹת מֵהַסַכָּנָה . מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? מִשְׁפָּחָה שֶׁל פִּילִים 30

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר