עמוד:98

98 היה כמו _____ וכמו _____ . הרחיבו את השיחה על הדימויים "כמו קש" ו"כמו יתוש" ( אין צורך להשתמש במושג "דימוי" ) , ועזרו לילדים להפיק מידע מכל דימוי ולהרחיב את הידע שיש להם על יואש . הפנו את תשומת לבם של הילדים לצורה שבה מונח השיר על הנייר - תבנית צרה וארוכה, ושאלו אילו מילים יכולות לתאר את השיר המודפס ( שיר רזה, שיר דק ) . שאלו למה לדעתם ע' הלל בחר בצורה הזו, והנחו אותם לזיקה שבין גופו הכחוש של יואש לצורה הכחושה - כביכול של השיר . אפשר להתמקד בהקראת רשימת המאכלים שיואש אכל ולבקש מהילדים להצטרף, להיעזר בחריזה וללמוד את הרשימה בעל פה תוך דקלום משותף . הבנת הנשמע השיר יואש / ע' הלל הטקסט נועד להאזנת התלמידים לקריאתה בקול של המורה . זהו שיר סיפורי קצר, השומר מצד אחד על חריזה ועל משקל, אך מספר סיפור בעל עלילה מוגדרת . השיר הוותיק נבנה על הומור : יואש אמנם כחוש, אבל פעלתן וזריז כמו יתוש ; בסוף השיר, לאחר בולמוס אכילה מבדח ורשימת מאכלים שחלקם בלתי צפויים כמו חֲזֶרֶת ותֶרֶד, מתקבלת תוצאה מצחיקה : "מִיוֹם לְיוֹם / יוֹאָשׁ הִבְרִיא, גִדֵל שְׁרִירִים / כְּמוֹ הָרִים . . . " 1 . פעילויות הכנה לפני קריאה לפני הקריאה כדאי לוודא שהילדים מבינים ששם השיר הוא שם של ילד ולהסביר את פירושן של המילים האלה : כחוש ( רזה מאוד ) , תשוש ( חלש, חסר כוח ) , חַזֶרֶת ( צמח חריף מאוד ) , תרד ( צמח מאכל / ירק בעל עלים ירוקים ; נהוג לחשוב שבעלים שלו יש הרבה ברזל ) , צנון וצנונית ( ירקות מאכל בעלי פקעת אדומה או לבנה וחריפה ) . 2 . קריאת השיר קראו את השיר פעם אחת . כדאי לשים לב שזהו שיר סיפורי שיש בו עלילה ברורה ולהתאים לעלילה את האינטונציה : קריאה אטית ושקטה בתחילת השיר, קול הולך ומתגבר בחלק האמצעי של השיר, שבו נמנים המאכלים שאוכל יואש, וקריאה דרמטית - קומית בחלק האחרון של השיר, שבו מתואר תוך הגזמה השינוי שחל ביואש . לאחר הקריאה הראשונה בקשו מהילדים לשים לב לתיאור של יואש בתחילת השיר ולתיאורו בסוף השיר . קראו פעם שנייה . בקשו מהילדים להיזכר - למה השווה המשורר את יואש ? יואש מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? יוֹאָשׁ / ע' הִלֵל יוֹאָשׁ הָיָה חַלָשׁ כְּמוֹ קַשׁ . כָּחוּשׁ, תָשׁוּשׁ כְּמוֹ יַתוּשׁ . לֹא אָכַל, לֹא שָׁתָה, לֹא בָּצָל לֹא חֲבִיתָה . אִמָא אָמְרָה : הַיֶלֶד חַלָשׁ ! אַבָּא אָמַר : לָרוֹפֵא נִגַשׁ ! קָמוּ וְהָלְכוּ עִם יוֹאָשׁ . מָדַד הָרוֹפֵא אֶת הַחֹם בְּמַדְחֹם . בָּדַק אִם הַגָרוֹן אָדֹם . אָמַר לְיוֹאָשׁ : אֱמֹר אָה ! אָמַר לְיוֹאָשׁ לְהוֹצִיא לָשׁוֹן וְהִקְשִׁיב אִם הַלֵב דוֹפֵק בְּשָׁלוֹם . לְבַסוֹף אָמַר : הַיֶלֶד רָזֶה וְזֶהוּ זֶה . אִמָא וְאַבָּא שָׁאֲלוּ : מָה עוֹשִׂים ? אָמַר הָרוֹפֵא : הַיֶלֶד צָרִיךְ לֶאֱכֹל וְהַרְבֵּה ! זֶה הַכֹּל ! יוֹאָשׁ מִיָד הִסְכִּים, וְהִתְחִיל לֶאֱכֹל הַכֹּל ! דַיְסָה, קְצִיצָה, גַם חֲבִיתָה, מָרָק, סָלָט, וְגַם בֵּיצָה . צְנוֹן, צְנוֹנִית וְגַם חֲזֶרֶת . הַכֹּל, הַכֹּל, אֲפִלוּ תֶרֶד . מִיוֹם לְיוֹם יוֹאָשׁ הִבְרִיא, גִדֵל שְׁרִירִים כְּמוֹ הָרִים . כְּשֶׁהָיָה בֶּן חָמֵשׁ חָשְׁבוּ שֶׁהוּא בֶּן שֵׁשׁ . כְּשֶׁהָיָה בֶּן חָמֵשׁ וָרֶבַע חָשְׁבוּ שֶׁהוּא בֶּן שֶׁבַע . אִמָא אָמְרָה : יוֹאָשׁ יוֹאָשׁ מַמָשׁ יֶלֶד חָדָשׁ ! וְאַבָּא אָמַר : שִׁמְשׁוֹן הַגִבּוֹר מַמָשׁ ! מִתוֹךְ הַסֵפֶר הַגָדוֹל שֶׁל ע' הִלֵל, הוצאת עם עובד והקיבוץ המאוחד 1992 90

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר