עמוד:66

66 שאלות הבנה בע"פ - לאחר קריאת הסיפור שאלו את התלמידים שאלות בעל פה, לדוגמה : 1 . מה קרה לתמר על הספה ? 2 . על מה תמר חלמה ? 3 . מה אימא הביאה לתמר ? 4 . האם המעיל היה רק בחלום ? מה קודם ומה אחר - כך בסיפור ? - הבנת רצף ההתרחשויות היא חלק חשוב בהבנת הסיפור . היכולת לשחזר שלבים לפי סדר ההתפתחות מעידה על הבנה של יותר מאוסף פרטים . התלמידים יתבוננו באיורים וימספרו אותם לפי הסדר בסיפור . כתיבה - התלמידים יכתבו במחברת משפט אחד לכל איור - לפי הסיפור . משפחת מילים - שאלו לאיזו מילה קשורה הברכה "תתחדש ! " ( למילה חָדָש ) . אילו מילים נוספות יש במשפחה זאת ? ( לְחַדֵש, חדשות רדיו, חדיש, חידוש ) . תתחדשי ! - קריאת סיפור זהו סיפור נוסף מהמתרחש במשפחתה של תמר . תתחדשי ! - שוחחו על כותרת הסיפור . שאלו : מה פירוש "תתחדשי ! " ? מתי אומרים "תתחדשי ! " ? למי אומרים זאת ( לבן / לבת ) ? מה אפשר לשער מהכותרת על הסיפור ? שאלו תלמידים דוברי שפות אחרות, אם יש ביטוי דומה גם בשפה הנוספת שהם מדברים . קריאת הטקסט ( דגם קריאת טקסט ארוך ) 1 . טרום קריאה - מספור שורות - כדי להקל על המתקשים, כדאי למספר את השורות, אך יש להיזהר מהחלת הצעה זו באופן גורף על כל הטקסטים . אפשר לחלק את הקטע במקומות המתאימים לפי אירועים, תיאורים, דיבור ישיר, פסקות, או כל רכיב מבנה הגיוני אחר . מילים מוכרות - כתבו על הלוח את המילים המוכרות . בקשו מהתלמידים לזהות דמויות מוכרות בקטע . מילים חדשות - בנו על הלוח את המילים החדשות . כותרת - תלמידים ינסו לשער לפי הכותרת במה הקטע עוסק ( על מי / מה יסופר ) . 2 . קריאה דמומה - התלמידים יקראו את כל הקטע קריאה דמומה . 3 . קריאה בקול של המורה - בקטע ארוך רצוי לחלק את הקטע לפי תוכנו, ובסוף כל חלק לשאול שאלת הבנה אחת ( שאלה בע"פ ) . 4 . קריאה בקול של תלמידים - התלמידים יקראו את הקטע בקול . 5 . לאחר הקריאה - אפשר לצייר את הטקסט או להמחיז אותו . תִתְחַדְשִׁי ! אִמָא נָסְעָה . תָמָר נִשְׁאֲרָה עִם אַבָּא וְעִם רָם . תָמָר נִרְדְמָה עַל הַסַפָּה וְחָלְמָה עַל אִמָא . בַּלַיְלָה אִמָא בָּאָה וְאָמְרָה : קָנִיתִי לְתָמָר מְעִיל חָדָשׁ . תָמָר שָׁמְעָה וְקָמָה מִיָד . הִיא מָדְדָה אֶת הַמְעִיל וְחִבְּקָה אֶת אִמָא . אַבָּא אָמַר : תִתְחַדְשִׁי ! מָה קֹדֶם וּמָה אַחַר כָּךְ בַּסִפּוּר ? כִּתְבוּ מִסְפָּר לְיַד כָּל צִיוּר לְפִי הַסֵדֶר בַּסִפּוּר . בִי דִי לִי ךכִכִּי יִ טִ חִ זִיוִ הִגִבִּאִי 58

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר