עמוד:8

8 מה בתמונה ? מניחים את הכרטיסים הפוכים על השולחן . שני תלמידים יבחרו כרטיס אחד, יסתירו אותו משאר התלמידים בקבוצה ויתארו מה יש בו . לדוגמה : זה . . . ( בע"ח, כלי נגינה ) , התכונות הן . . . ( גודל, צבע, חלקים ) , השימוש שלו . . . ( אוכלים אותו, כותבים בו . . . ) . יתר התלמידים בקבוצה ישערו מה יש בכרטיס . מה בקבוצה ? התלמידים ימיינו את הכרטיסים לקבוצות ( צמחים, מאכלים, כלים, חפצים בבית, בעלי חיים ) ויגדירו את הקבוצות . בעבודה עם מתקדמים כדאי להמשיך למיון של תת - קבוצות . חידות "מה יוצא דופן" ? מבקשים מהתלמידים לבחור ארבעה כרטיסים - כאשר רק לשלושה מהם יש מכנה משותף . מציגים את הכרטיסים בפני החברים ושואלים - מה יוצא דופן ? מבקשים לנמק את התשובה ( מסבירים לתלמידים שיכול להיות יותר מיוצא דופן אחד באותה רביעית כרטיסים, בהתאמה לקריטריון שבוחרים : נושא, צליל פותח / סוגר, מספר אותיות במילה וכו' ) . כרטיסי הדמויות הראשיות הכרטיסים הם אמצעי לטיפוח השיח הדבור . אפשר להשתמש בהם למשחקי תפקידים ולהרחבה בעקבות קטעים שנלמדו בכיתה . למשל, בעקבות הטקסט על המסיבה של תמר ( "קסם וחברים" 2 ) , מזמינים תלמידה להחזיק את כרטיס הדמות של תמר ותלמיד אחר ישאל אותה שאלות על מה שאירע במסיבה . דוגמה נוספת : לאחר קריאת טקסט שיש בו כמה דמויות, נותנים את כרטיסי הדמויות לתלמידים ומבקשים מהם לשוחח בעקבות הקטע שקראו או להמחיזו . אפשר להשתמש בכרטיסי הדמויות להרחבת נושאים אחרים מעולם הילדים, למשל : פחדים, חברות, הפסד במשחק, יחסים בתוך המשפחה וכו' . בעקבות השיחות אפשר להפנות את הילדים לכתיבה במחברת . כרזות מצוירות באמצעות שיחה על תמונות הילדים מפתחים את יכולת ההבעה המילולית שלהם ומתנסים בהתנסויות לשוניות וקוגניטיביות כמו : זיהוי פרטים, הכללה, תיאור, הסקת מסקנות ויצירת סיפור . דוגמאות להפעלות אפשריות לעבודה בעקבות הכרזות : שיום של חפצים, תיאור פעולות, שימוש במושגי מרחב, תיאור הדמויות בדרך של חידות שהילדים מחברים ( לדוגמה : הוא אדם מבוגר הלובש חולצה קצרה בצבע תכלת ) , הרחבה של התמונה לסיטואציות נוספות ( למשל : אילו הציור היה בחורף, מה היה צריך להוסיף ? אם אתם הייתם בתמונה, איזה חפץ הייתם מביאים אתכם ? ) . אפשר להשתמש בכרזות גם להרחבת נושאים נוספים מעולם הילדים, למשל : האם המשפחה בתמונה דומה למשפחה שלי ? במה ? ובמה שונה ? מה אני אוהב לעשות בשעות אחר הצהריים ? מי החברות והחברים שלי בכיתה ? מה אני אוהב במיוחד לעשות בכיתה ? בעקבות השיחות אפשר גם להפנות את הילדים לכתיבה במחברת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר