עמוד:86

86 הבנת הנשמע אבי לימד אותי לשחות / זאב ( שיר להקראה ) השיר מופיע בחוברת לפני טקסט ייעודי קצרצר שעיקרו "אבא לקח את שחר לים" . השיר הנפלא של זאב מתאר חוויה על חוף הים, ולא פחות מזה מערכת יחסים שבין ילד לאביו . הילד - הדובר בשיר מספר על הסיטואציה המעוררת חששות, על הפחד שקשה להודות בו בד בבד עם הביטחון בכוחו של אבא, ועל הגאווה שחש בסופו של התהליך . המאזינים הצעירים יוכלו להעלות סיפורים אישיים - דומים או שונים - המעוררים בהם תחושות דומות . אף שהשיר מתאר חוויה שתחילתה לא נעימה, מרחפת עליו רוח של הומור דק . ההאזנה לשיר מזמנת לילדים התוודעות למרכיבים לשוניים המבטאים תחושות ( במקרה זה - תחושת הפחד של הילד מיוצגת באמצעות אוצר מילים וקריאה מוטעמת ) ולתכנים האחראיים להומור . פעילות הכנה לפני קריאה : כדאי להציג תחילה את כותרת • השיר, למקד את הילדים בכל אחת מארבע המילים, ולשאול מה לדעתם יבוא בעקבותיה במטרה להציף את השדה הסמנטי שבו נטוע השיר . אוצר המילים הקשור לנושא הים יתרום לקריאה משמעותית של הטקסט הייעודי שבעקבותיו . כדאי לוודא שהילדים מבינים את • משמעות המשפט "הים סוחב", ולהזכיר שהיום אנחנו משתמשים יותר בפועל "סוחף" . אָבִי לִמֵד אוֹתִי לִשְׂחוֹת / זְאֵב אָבִי לִמֵד אוֹתִי לִשְׂחוֹת . רָחוֹק, רָחוֹק עַד צַוָאר עָמֹק, נִכְנַס אִתִי וַיַעֲמֹד . לֹא פָּחַדְתִי - אָבִי גִבּוֹר . קְצָת רָעַדְתִי, מִ . . . קֹר . אַבָּא, בּוֹא ! - אָמַרְתִי לוֹ . - לֹא פֹּה, שָׁם, עַל שְׂפַת הַיָם לַמֵד אוֹתִי לִשְׂחוֹת . הוּא צָחַק : "אַךְ וְרַק בַּיָם אֶפְשָׁר לִלְמֹד" . מָה לַעֲשׂוֹת - שָׁכַבְתִי . מִתוֹךְ הַסֵפֶר פִּרְחֵי בַּר , הוצאת הקיבוץ המאוחד 1951 מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? אֲנִי שׁוֹכֵב - הַיָם סוֹחֵב . . . אַ . . . בָּא ! - אֲנִי צוֹעֵק . הוּא צוֹחֵק : "אַל תְפַחֵד, הַיָם שָׁקֵט . שְׁכַב, כָּךְ, רַגְלַיִם מְתַח ! אַחַת, שְׁתַיִם, מְתַח יָדַיִם ! אַחַת, שְׁתַיִם, מְתַח רַגְלַיִם ! אַחַת . . . מְתַח ! " כָּךְ לִמְדַנִי יוֹם וְעוֹד יוֹמַיִם וַאֲנִי שׂוֹחֶה כְּדָג בַּמַיִם . 58

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר