עמוד:112

112 קריאת המשל : קרוב לוודאי שרוב הילדים יבינו את תוצאת • התחרות, אבל ייתכן מאוד שהסיבות וההתרחשויות לא יובנו במלואן בגלל אוצר המילים . לכן, לפני הקראה שנייה, כדאי הסביר לילדים את "התפארות", "אות הזינוק", "טווח ראייה", "להפגין בוז" ו"שירך דרכו בכבדות" . על ביטויים אחרים, כמו "רחש" או "בו בזמן", כדאי לוותר, ולאפשר לילדים להבין את כוונתם תוך כדי האזנה . הארנב והצב / איזופוס ( סיפור להקראה ) הארנב והצב, המשל הידוע של איזופוס, עניינו המיידי הוא בעלי חיים, אך בהיותו משל יש לו מוסר השכל הנוגע לבני אדם . הטקסט מופיע בסמיכות למופע הראשון של המילה "ארנב" בחוברת ולטקסט ייעודי קצר על ארנב . אף שהארנב והצב במשמעותם הקונקרטית מוכרים היטב לילדים הצעירים, לשון הטקסט ( בעיקר מבחינת אוצר המילים ) רחוקה מלהיות טבעית ובהירה . הקניית חלק מן המילים הקשות לפני ההקראה תאפשר לילדים להבין את עיקר הטקסט . פעילות הכנה לפני קריאה : כדאי לוודא שהילדים מכירים את • תכונות הארנב והצב הרלוונטיות להבנת הטקסט - מהירות התנועה של הארנב לעומת איטיות הצב . כדאי להשתמש במושג "הפכים" המוכר לילדים, ובעבודה עם ילדים מתקדמים - גם במושג "ניגודים" . שלב נוסף של הכנה להאזנה הוא • פריסת הרקע לסיפור : אחרי הצגת שני הגיבורים - הארנב והצב, כדאי להכין את הילדים לקראת הסיפור ולומר : תארו לעצמכם שהארנב והצב יתחרו בריצה . לפי מה שאתם יודעים על שניים אלה, מה לדעתכם יקרה ? יכול להיות שהתוצאה תהיה אחרת ? כדאי לאפשר לילדים להביע את דעתם בקצרה, ואחרי שהנושא וכיוון הסיפור ברורים - אפשר להתחיל בהקראה . הָאַרְנָב וְהַצָב / אֵזוֹפּוֹס פַּעַם אַחַת הִתְפָּאֵר הָאַרְנָב בִּזְרִיזוּתוֹ בִּפְנֵי הַחַיוֹת הָאֲחֵרוֹת . "מֵעוֹלָם לֹא נִצַח אוֹתִי מִישֶׁהוּ," אָמַר, "כְּשֶׁרַצְתִי בְּכָל הַמְהִירוּת . אֲנִי מַזְמִין כָּל מִי שֶׁרוֹצֶה לְהִתְחָרוֹת אִתִי בְּרִיצָה . " הַצָב אָמַר בְּשֶׁקֶט : "אֲנִי מְקַבֵּל אֶת הַהַזְמָנָה שֶׁלְךָ . " "אֵיזוֹ בְּדִיחָה מֻצְלַחַת," אָמַר הָאַרְנָב, "אֲנִי יָכוֹל לִרְקֹד סְבִיבְךָ בְּמַעְגָלִים לְאֹרֶךְ כָּל הַדֶרֶךְ . " "חַכֵּה עִם הַהִתְפָּאֲרוּת שֶׁלְךָ עַד שֶׁתְנַצֵחַ אוֹתִי," הֵשִׁיב לוֹ הַצָב . "נַתְחִיל בַּתַחֲרוּת ? " מִיָד נִקְבַּע מַסְלוּל וְנִתַן אוֹת הַזִנוּק . הָאַרְנָב נֶעֱלַם מִטְוַח הָרְאִיָה כִּמְעַט בּוֹ - בָּרֶגַע, אֲבָל עַד מְהֵרָה עָצַר, וּכְדֵי לְהַפְגִין אֶת הַבּוּז שֶׁרָחַשׁ לַצָב הִשְׂתָרַע עַל הַדֶשֶׁא כְּדֵי לְנַמְנֵם קְצָת . הַצָב שֵׂרַךְ אֶת דַרְכּוֹ בִּכְבֵדוּת, וְשֵׂרַךְ אֶת דַרְכּוֹ בִּכְבֵדוּת, וּכְשֶׁהָאַרְנָב הִתְעוֹרֵר מִשְׁנָתוֹ נוֹכַח לָדַעַת כִּי הַצָב כְּבָר קָרוֹב לְקַו הַמַטָרָה וְכִי אֵינוֹ מְסֻגָל לְהַגִיעַ לְשָׁם בְּעוֹד מוֹעֵד כְּדֵי לְהַצִיל אֶת הַתַחֲרוּת . אָז אָמַר הַצָב : "הַמַתְמִיד בַּדֶרֶךְ זוֹכֶה בַּמֵרוֹץ . " מִתוֹךְ הַסֵפֶר מִשְׁלֵי אֵזוֹפּוֹס , הוצאת מחברות לספרות 1996 . תרגום : חנה לבנת מָה נִשְׁמַע הַיוֺם ? 84

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר